De zin en onzin van sportuitdagingen



De zin en onzin van sportuitdagingen

Als je de uitdagingen op internet mag geloven, kan je op amper dertig dagen je lichaam omtoveren tot een het lijf van een fotomodel. Door gedurende één maand een reeks oefeningen te herhalen en het aantal geleidelijk aan te verhogen, zou je lichaam op het einde van de uitdaging aanzienlijk strakker zijn. Armen, benen, billen, buik of je hele lichaam: voor alles bestaat er wel een trainingsschema. Dokters en sportwetenschappers zijn echter kritisch over dit soort trainingen wel om volgende redenen.

 

Natuurlijk zijn er heel wat voordelen aan het uitvoeren van sportoefeningen. Als eerste heeft zo'n uitdaging het grote voordeel dat het om x aantal dagen gaat. Zo is een maand niet erg lang en blijven de meesten gemotiveerd tot het einde. Wanneer het om drie of meer maanden gaat, zouden heel wat mensen afhaken. Daarnaast is het een goede manier om gedragsveranderingen teweeg te brengen en jezelf te motiveren.

 

Mensen aanzetten om meer te bewegen is dan ook positief, maar wanneer je echte resultaten wilt zien, moet je natuurlijk langer dan dertig dagen trainen. Zo zal je niet strak zijn na een maand maar wel meer energie hebben. Ook hangt heel wat af van je huidige conditie: een beginner zal veel meer resultaat zien dan een gevorderde sporter omdat de laatste al heel wat gewoon is.

 

Nadelen
Naast de voordelen zijn er ook enkele nadelen: de meeste uitdagingen stoppen dan ook na dertig dagen waardoor je vaak niet langer sport dan nodig is. Volgens heel wat dokters zijn mensen dan ook blij wanneer ze hun doel bereikt hebben en neemt hun gezonde gedrag aanzienlijk af wanneer ze stoppen met sporten. Wanneer ook de bereikte resultaten weer verdwijnen als sneeuw voor de zon hebben we al helemaal geen moed meer.

 

Combinatie
Toch moeten we eerlijk zijn: de resultaten die beloofd worden door fitnessprogramma's zijn vaak onrealistisch. Zo krijg na dertig dagen geen wasbord of strakke dijen. Om echte resultaten te zien, moet je dan ook verschillende workouts combineren en kiezen voor kracht- én conditietraining om vet te verbranden en spieren op te bouwen.

 

Wie bovendien plots hard begint te sporten of trainen, maakt meer kans op blessures. Er bestaan namelijk heel wat manieren om buikspieroefeningen uit te voeren. Wanneer we nu net een foute manier aanleren, kunnen er scheurtjes ontstaan in de spieren of krijg je rugklachten. Daarom is het volgens artsen aangeraden om een sessie met een personal coach in te plannen zodat je geen onnodige blessures oploopt.

 

Conclusie
Een fitnessuitdaging is zeker niet slecht voor jou en je conditie, zolang je luistert naar je lijf en jezelf niet forceert. Wel is het geleidelijk opbouwen van een conditie beter.

Bron: HLN 05/12 via License2Publish - 15-12-2014

Comments

Meld je hier aan om te reageren 



Lees ook