5 eenvoudige en wetenschappelijk verantwoorde tips om gezonder te eten



5 eenvoudige en wetenschappelijk verantwoorde tips om gezonder te eten

Slechte en goede cholesterol, teveel suiker in ons dieet en suikervervangers die misschien toch niet zo gezond zijn... Gezond eten lijkt moeilijk, maar hoeft dat niet te zijn. Een aantal eenvoudige technieken kunnen ons psychologisch helpen om de juiste keuzes te maken.


De tips hieronder zijn niet de klassieke voedingsadviezen die bepaalde eetwaren ontraden. Het zijn tips die daarentegen kunnen helpen om onze onderbewuste neiging tot ongezond eten te helpen intomen. De adviezen werden immers opgesteld door Brian Wansink, voedingspsycholoog aan de Cornell University en consulent voor de voedingsaanbevelingen voor het Amerikaanse Witte Huis.

 

Vraag je af 'Wat zou Batman eten?'

Onderzoek toont aan dat gedachten aan favoriete fictieve karakters kunnen helpen om betere keuzes te maken. Meer nog, het kan ons zelfs fysiek sterker maken. De volgende keer dat je een keuze voor een dessert moet maken, vraag je jezelf dus best even af wat jouw superheld zou doen. Wedden dat je voor dat stuk fruit kiest?

 

Eet kauwgom tijdens het winkelen

Wansink legt uit waarom dit werkt: "Mensen die (suikervrije) kauwgom in de mond hadden, bleken minder met een hongerig gevoel geplaagd te worden. Het helpt te voorkomen dat je gaat snacken en in de supermarkt helpt het je om geen snacks te kopen. Het kan echter geen gesuikerde kauwgom zijn of varianten met een speciale smaak, want dat werkt juist omgekeerd. Gewone kauwgom of een variant met munt werkt het best."

 

Op restaurant ga je best aan het raam zitten

Uit onderzoek blijkt dat de gekozen plaats op restaurant bepalend kan zijn voor het gezonde karakter van de voeding. Klanten die op een hoge stoel plaatsnemen, kiezen drie keer sneller voor kip, terwijl in de buurt van een televisietoestel eerder voor vlees wordt gekozen. Mensen die dicht bij de bar zitten, bestellen drie keer meer bier dan klanten die ver van de toog plaatsnemen. De gezondste plaats in een restaurant is blijkbaar aan het raam. Daar wordt de kans op het bestellen van een dessert 80 procent kleiner, terwijl men 80 procent meer geneigd is om een salade te vragen.

 

Stop met snacken op je werk

Er zijn een aantal eenvoudige technieken die je kunnen helpen om minder snel naar ongezonde snacks te grijpen, op het werk maar ook thuis. Eén techniek is het creëren van afstand of obstakels tussen jezelf en de snacks. Google deed de test op hun kantoor in New York. De gratis schalen snoep, dat eerst open en bloot voor het grijpen lag, kregen daarbij een deksel. Dit eenvoudige obstakel zorgde ervoor dat er maandelijks drie miljoen minder snoepjes werden gegeten. Overigens blijkt ook dat de consumptie van snacks recht evenredig daalt met de toename van de tevredenheid van de werknemer. Een job vinden die je gelukkig maakt, kan dus ook helpen om gezond te blijven...

 

Eet op feestjes enkel wat je gastheer/vrouw heeft klaargemaakt

Feestjes zijn de ultieme gelegenheid om ongezond te eten. Het lijkt wel of de ongezonde snacks overal binnen handbereik zijn. Als je jezelf één eenvoudige regel oplegt kan je echter de verlokkingen hiervan vermijden: eet enkel wat de gastheer of gastvrouw zelf heeft klaargemaakt. Neem daarbij een kleine portie en vraag om meer zodat je laat merken dat je het eten wel degelijk waardeert.

Bron: express.be - 22-12-2014

Comments

Meld je hier aan om te reageren 



Lees ook