11 redenen om nu met krachttraining te beginnen



11 redenen om nu met krachttraining te beginnen

Gewichtheffen geeft je het uiterlijk van een opgespoten bodybuilder? Dit is een mythe die helemaal niet klopt. Hoewel het voor gewichtsverlies en de gezondheid van je lichaam belangrijk blijft om cardiotraining te blijven doen, helpt krachttraining je om ziektes te voorkomen, je humeur te verbeteren en gewicht te verliezen.


1. Langer leven
De meeste vormen van lichaamsbeweging kan je leven aanzienlijk verlengen, maar sterktetraining in het bijzonder heeft ook heel wat voordelen. Als je veroudert, helpt meer spiermassa een vroegtijdige dood te voorkomen. Maak je dus geen zorgen over je gewicht of bmi, maar probeer de spiermassa te onderhouden.

 

2. Beter slapen
Regelmatige sporters slapen beter. Een onderzoek heeft aangetoond dat weerstandstraining een lange nachtrust stimuleert. De gewichtheffende deelnemers aan een slaaponderzoek werden minder vaak wakker dan de passieve sporters uit de controlegroep.

 

3. Merkbare vooruitgang
Er is niets dat zo veel voldoening schept als een doel bereiken. Als je een gewicht kunt heffen dat ooit onmogelijk leek en plots gaat dat veel vlotter dan verwacht, dan geeft dit een boost aan je humeur.

 

4. Om je botten te beschermen
Sterktetraining is goed voor de kwaliteit van je botten en beperkt het risico op breuken bij ouderen.

 

5. Meer evenwicht
Een belangrijke oorzaak van fracturen zijn valpartijen. Gewichtheffen zorgt ook voor meer evenwichtsgevoel. Onderzoek heeft gesuggereerd dat weerstandstraining de kans op valpartijen bij oudere mensen met ongeveer 30 procent kan beperken.

 

6. Gelukkiger leven
Zoals veel vormen van lichaamsbeweging kan gewichtheffen wonderen verrichten voor je mentale gezondheid. Krachttraining werd in verband gebracht met een kleinere kans op angststoornissen en depressies, als ook een beter zelfbeeld.

 

7. Meer calorieën verbranden
Wie meer spieren heeft, verbrandt meer calorieën, zelfs wanneer je volledig stil zit.

 

8. Weinig tijd
Krachttraining hoeft niet lang te duren, je kan het makkelijk in een drukke agenda proppen. 30 tot 60 minuten is al voldoende om resultaat te merken.

 

9. Thuis
We gebruiken de term gewichtheffen, maar de opties van sterktetraining zijn groot. Je kan je eigen lichaam of zelfs flessen water als gewicht gebruiken. Als beginner is het zelfs veiliger om je eigen lichaam als tegengewicht in te schakelen.

 

10. Sneller lopen
Door gewichten te heffen wordt je beter in andere sporten. Het stimuleert je niet alleen om beter te joggen maar ook beter te zwemmen en te fietsen. Dit komt doordat je spieren sterker en krachtiger worden. Belangrijk is wel om functioneel te trainen.

 

11. Gezond hart
Cardiotraining is niet de enige vorm van sport die voordelig voor je hart is. Regelmatige weerstandstraining verlaagt de bloeddruk en kan even efficiënt als medicatie zijn.

Bron: HLN 13/01 via License2Publish - 22-01-2015

Comments

Meld je hier aan om te reageren 



Lees ook

Waarom je nooit mag sporten met een katerWaarom je nooit mag sporten met een kater
Te warm om te slapen? Zo lukt het wélTe warm om te slapen? Zo lukt het wél