Afkicken van frisdrank: met deze 9 tips lukt het



Afkicken van frisdrank: met deze 9 tips lukt het

Blikjes frisdrank zijn suikerbommen en ongezonde dikmakers, dat weten we. Plannen gekregen om het toch maar eens wat kalmer aan te doen met het zoete goedje?

 

Deze tips helpen je op weg.

 

Take it easy
Je leest dit artikel, dus je bent op de goede weg. De praktijk zal echter moeilijker blijken dan de theorie. Wees dus realistisch, en doe het rustig aan. Van de ene dag op de andere alle frisdrank afzweren zal waarschijnlijk niet lukken. Laat in plaats daarvan je lichaam rustig wennen. Wie bijvoorbeeld normaal gezien meerdere glazen frisdranken per dag nuttigt, kan zich voortaan beperken tot eentje per dag. Hou dat al twee weken vol, en bouw daarna af naar drie frisdrankjes per week.

Leng aan met water
In dezelfde lijn met de take it easy-filosofie: leng je favoriete frisdrank aan met water. Je drinkt automatisch minder en krijgt meer water binnen, wat gezonder is. Bovendien wordt de geconcentreerde zoete smaak verdund, waardoor je smaakpapillen zich aanpassen en je na een tijd de 'pure' zoete smaak van frisdrank niet meer nodig hebt.

Calorieën tellen
Wake-up call nodig? Het is makkelijk om de calorieën in een glas cola te negeren, maar wie er zich bewust van is zal misschien even nadenken voor hij weer een blik openklikt. Een blikje van 33 cl bevat 139 kcal. Download eens een app die je calorie-inname per dag bijhoudt, en kijk wat je in de plaats van die 139 kcal zou kunnen consumeren. Bij een volgende golf van zin in frisdrank hou je het misschien wel liever op een klein glaasje van 150 ml...

Ongezoete koude thee
Wie in het blikje frisdrank zijn dagelijkse cafeïneboost ziet en geen koffie lust: switch eens naar zelfgemaakte ice tea. Zet een pot thee en laat afkoelen met ijsblokjes in de ijskast. Even verfrissend, oppeppend en veel gezonder. Je kan er ook citroen of munt door mixen, voor extra smaak. In de 'afkickperiode' kan je er eventueel wat zoetstof onder mengen, om de overgang te verzachten.

Drink eerst water
Zodra je de behoefte aan een glas frisdrank voelt opborrelen, stil je eerste dorst dan met een groot glas koud water. Vaak besef je daarna pas dat je naar frisdrank grijpt omdat je dorst hebt, of zelfs uit verveling. Na dat glas water kan je opnieuw overwegen of je nog trek hebt in frisdrank. Die zin is misschien wel verdwenen, of je bent tevreden met een kleiner glaasje.

Pimp dat glaasje water
Water, zo saai en smaakloos, denk je misschien ondertussen. Maar enkele schijfjes komkommer, een appelsientje of wat citroen kunnen de smaak caloriearm verbeteren. Ook bevroren bessen of een takje munt maken het aangenamer om een fris glaasje water te drinken.

Drink cafeïnevrije frisdrank
Klinkt als een vreemde tip, maar een recente studie uit de British Journal of Nutrition toont aan dat wie overstapt op cafeïnevrije frisdrank, na een tijdje automatisch en onbewust minder frisdrank gaat drinken. De groep proefpersonen die was overgestapt op de cafeïnevrije variant, dronk de maand daarna 53% minder frisdrank. De verklaring zit mogelijk in een drang van ons lichaam naar cafeïne, waarvan we steeds meer willen naarmate we het meer drinken. Een mooie tussenstap voor wie stelselmatig wil afbouwen met frisdrank.

Twee weken cold turkey
Hoewel op een rustige manier minderen op lange termijn het beste resultaat oplevert, kan je er toch voor kiezen om plots alle frisdrank te weren. Maar probeer die coldturkeymethode dan uit over een afgebakende tijdspanne, bijvoorbeeld twee weken of één maand. Dat is voor jezelf mentaal haalbaarder dan de gedachte dat je nooit meer frisdrank 'mag' drinken. Het leuke bij-effect van dit experiment kan zijn dat je na die periode zelfs geen zin meer hebt om terug frisdrank te drinken, of toch niet in de hoeveelheden die je voorheen gewend was. Onze drang naar suiker wordt afgestemd op de dosis die we zelf dagelijks innemen, dus ons lichaam past zich snel en automatisch aan.

Bewaar het voor speciale gelegenheden
Eens je erin geslaagd bent je frisdrankconsumptie in te perken, kan je het klasseren in de categorie 'snoeperijen voor speciale gelegenheden'. Er is niks mis met het af en toe genieten van een glaasje frisdrank. Sterker zelfs: wie zichzelf toelaat af en toe te zondigen met een suikerrijk drankje, kan het afzweren van frisdrank op andere momenten makkelijker volhouden.

Bron: HLN 06/03 via License2Publish - 07-03-2015

Comments

Heb je al een account op healthlab.be? Meld je aan

Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

 



Lees ook