Hoe lang mag je stoppen met sporten voor je conditie weer om zeep is



Hoe lang mag je stoppen met sporten voor je conditie weer om zeep is

Af en toe eens een workout overslaan? We doen het allemaal. Maar één keer niet gaan sporten, worden er al snel twee of meer en voor je het weet is al dat harde werk helemaal voor niets geweest. Want hoe lang duurt het nu echt voor je conditie weer bij af is?

 

Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen ervaren sporters en zij die hun eerste stapjes in de wereld der sporten zetten. Fanatieke sporters hebben meer geluk dan de beginnelingen (ze hebben er dan ook al harder voor gewerkt), want zij hebben hun conditie en krachten sneller terug.

 

Ervaren sporters

Krachtverlies begint na ongeveer twee tot drie weken pauze. Er is echter wel een grote maar: ben je op rust omdat je ziek bent? Dan kan het krachtverlies al sneller optreden. Ziek zijn vraagt immers erg veel van je lichaam. In alle andere gevallen kan je zelfs tot vijf weken lang sportloos door het leven gaan zonder dat je veel kracht verliest (met uitzondering van bepaalde sportspecifieke spieren).

 

En wat met je conditie? Helaas is dit verhaal iets minder rooskleurig. Een recent onderzoek wees uit dat er al na vier weken pauze een daling van zo'n 20% in je V02max (de maximale zuurstofopname die iemand kan transporteren en metaboliseren) is. Langs de andere kant is de conditie dan wel makkelijker weer op te bouwen dan spieren. Oef!

 

Beginnelingen

Je nieuwe krachten zijn blijkbaar niet zo fragiel als je op het eerste zicht zou denken. Zo toonde recent onderzoek aan dat iemand die vier maanden hard trainde en vervolgens zes maanden pauze nam, aan het einde van dat half jaar nog steeds tot 50% van de gekweekte spiermassa had. Een ander onderzoek toonde zelfs aan dat proefpersonen die drie weken pauze namen binnen een 15-tal weken krachttrainingsprogramma dezelfde vooruitgang boekten als de anderen.

 

Maar ook hier is het met de conditie slechter gesteld na een rustperiode. En niet zo'n beetje. Zo zou het effect en de vooruitgang in je V02max na twee maanden sporten al na één maand rust helemaal verdwenen zijn. Niet opgeven is dus de boodschap!

Bron: HLN 26/03 via License2Publish - 20-04-2015

Comments

Meld je hier aan om te reageren 



Lees ook

Waarom je nooit mag sporten met een katerWaarom je nooit mag sporten met een kater
Te warm om te slapen? Zo lukt het wélTe warm om te slapen? Zo lukt het wél