Wetenschappers kraken code om cellen jong te houden

In een baanbrekende studie onthullen onderzoekers dat ze mogelijks de sleutel hebben gevonden om het verouderingsproces te vertragen of zelfs om te keren. De sleutel? Het Wernergen. Dat meldt TIME.

In een artikel dat donderdag gepubliceerd is in het gerenommeerde wetenschapstijdschrift Science heeft een internationaal onderzoeksteam onder leiding van de Spaanse bioloog Juan Carlos Izpisua Belmonte van het Amerikaanse 'Salk Institute for Biological Studies' het onderzoek uit de doeken gedaan.

De onderzoekers hebben het gen onderzocht dat verantwoordelijk is voor het Wernersyndroom, een ziekte die het verouderingsproces versneld doet verlopen. Patiënten met het Wernersyndroom zijn deficiënt - het genetisch materiaal neemt af - in een gen dat verantwoordelijk is voor het kopiëren van DNA.

Belmonte heeft getracht te vatten hoe dat gemuteerde gen het verouderen van cellen triggert. Daarom heeft hij embryonische stamcellen genomen en dat gen verwijderd. Vervolgens hebben de Spaanse bioloog en zijn team het verouderen van de cellen bestudeerd en aangetoond dat de reden waarom ze ouder worden iets te maken heeft met de manier waarop het DNA is verpakt.

Bij patiënten met het Wernersyndroom zijn de chromosomen chaotischer gestructureerd en dat leidt tot instabiliteit die ervoor zorgt dat de cel sneller veroudert. Belmonte heeft ontdekt dat het Wernergen deze chromosoom(in)stabiliteit reguleert.
Pad naar langer leven

Belmontes onderzoek heeft dus aangetoond dat veranderingen in chromosoomstabiliteit het proces van verouderen versneld doen verlopen. Daarom meent Belmonte dat dit onderzoek de sleutel is om het verouderingsproces tegen te gaan.

Maar voordat we nu allen eeuwige jeugd kunnen vinden geeft Belmonte wel aan dat er nieuwe en betere technieken moeten ontwikkeld worden die op een veiliger manier het Wernergen in de mens kunnen wijzigen.

De wetenschapper benadrukt verder dat er ook andere processen zijn die bijdragen aan het verouderen en dat het niet duidelijk is hoe belangrijk chromosoomstabiliteit is in vergelijking met deze andere (onbekende) factoren.

Hoe dan ook, als Belmontes bevindingen werkelijk steek houden dan zijn ze effectief de eerste stap naar het vinden van een manier om cellen, en uiteindelijk mensen, langer te doen leven.

Bron: HLN 03/05 via License2Publish - 05-05-2015