Start vandaag nog met sporten met deze tips



Start vandaag nog met sporten met deze tips

Je zegt al maanden - misschien zelfs jaren - dat je eindelijk gaat beginnen sporten? Joggen bijvoorbeeld, of zwemmen. Waarom dan niet gewoon vandaag beginnen? Trek je stoute (loop)schoenen aan, en zet die twijfel aan de kant.

 

Met deze vijf tips, die topatlete Catherine Lallemand aan De Standaard gaf, ben je zo een gewoontesporter geworden.

 

1. Ga eens langs bij de dokter

Niet de meest regelmatige en/of gezonde eter? Dan brengt het op om eens langs te gaan bij de dokter. Een eventueel ijzer- of vitaminetekort zal je prille sportprestaties niet vooruit helpen, en het is ook geen slecht idee om je cholesterolgehalte en je hart- en vaatstelstel te laten checken. Eventuele oude blessures zouden ook even nagekeken moeten worden door een arts.

 

2. Zorg voor het goede materiaal

Voor de meeste sporten heb je niet veel spullen nodig, maar zorg dan wel dat het goede kwaliteit is. Een degelijk paar loopschoenen is bijvoorbeeld geen overbodige luxe. Lallemand vindt het zelfs een noodzaak om zonder blessures iets te kunnen opbouwen. Daarnaast is aangepaste loopkledij ook aangenamer om in te sporten, zoals een naadloze broek en truitjes die ademen.

 

3. Laat je coachen

Niet dat je meteen een persoonlijke fitnesscoach in dienst moet nemen voor al je trainingen - al is dat geen slecht idee als je budget het toelaat -, maar ga toch op de een of andere manier op zoek naar begeleiding. Eén sessie om je op pad te helpen of een volledig trainingsschema laten opstellen, alles is mogelijk.

 

4. Zoek een sportmaatje

Alleen lopen, met wat muziek in je oren, is doenbaar, maar vaak is het een stuk plezanter om samen met iemand anders te sporten. Het motiveert je ook om niet op te geven, aangezien je dan iemand anders teleurstelt. Volgens Lallemand zijn collega's de ideale optie, omdat het de werksfeer verbetert en de stress op de werkvloer verminderd.

 

5. Stel je een doel voor ogen

Gewoon gaan sporten zonder een duidelijk doel is moeilijker vol te houden. Maar doe je het om gewicht te verliezen, gezonder te leven, te stoppen met roken of te ontsnappen aan stress, dan zorgt dat voor extra motivatie. Hou je vooruitgang bij en je zal verbaasd zijn hoe snel je vooruit gaat.

Bron: HLN 27/05 via License2Publish - 29-05-2015

Comments

Heb je al een account op healthlab.be? Meld je aan

Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

 



Lees ook