Zo bepalen voedingsexperts of een snack gezond is



Zo bepalen voedingsexperts of een snack gezond is

Nooit meer twijfelen of je nu best voor dat stukje zwarte chocolade, een handje noten of die druiven gaat. Met deze tips weet je volgende keer gewoon zelf welke snack het gezondste is.

 

En dat draait om meer dan alleen het aantal calorieën of de hoeveelheid suiker.

 

1. Is het verzadigend?
De sleutelwoorden zijn proteïnen en vezels. Die zorgen er namelijk voor dat je energie niet alleen omhoog gaat, maar ook dat je langer vol zit. Idealiter kies je voor een snack met 10 gram proteïnen en 6 tot 10 gram vezels.

 

2. Is het voedsel bewerkt?
Ga voor snacks die zo weinig mogelijk bewerkt zijn, zoals noten en zaden. Die zitten immers boordevol voedingswaarden en gezonde vetten. Zo blijf je niet alleen langer vol, het is ook gezonder omdat ze onbewerkt zijn. "Zodra voedsel bewerkt wordt, worden de voedingswaarden uitgedund", aldus voedingsexpert Jess Scott. "Vitamines en voedingsstoffen zijn erg fragiel. Kies dus beter voor onbewerkt voedsel omdat alle natuurlijke voedingsstoffen daar nog aanwezig zijn."

 

3. Vind je het lekker?

Een snack draait om meer dan je een verzadigd gevoel geven door op rauwe groentjes te kauwen. "Het is heel belangrijk dat je je snack ook effectief lekker vindt," aldus Scott. Als je voor snacks kiest die je lekker vindt én die gezond zijn, hoef je die zelfdiscipline niet aan te spreken.

 

En wat met calorieën?

Volgens Scott mag je die volledig links laten liggen. "Calorieën zijn niet dé maatstaf om te bepalen of iets gezond is. Je kan 200 calorieën aan chocolade eten, wat totaal geen goede voedingsstoffen bevat, of 200 calorieën aan kokos. Kijk dus eerder naar je hongergevoel en de voedingswaarden."

Bron: HLN 05/12 via License2Publish - 10-12-2015

Comments

Heb je al een account op healthlab.be? Meld je aan

Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

 



Lees ook