Sporten met spierpijn. Mag dat?



Sporten met spierpijn. Mag dat?

De pijn die je na een zware workout ervaart, is voor veel sporters een teken dat ze goed bezig zijn. Het bewijst inderdaad dat je je lichaam altijd een stapje verder drijft en dat je uithoudingsvermogen aan het opbouwen bent. Totdat je op een dag te ver gaat en 24 uur later zelfs het afdalen van de de trap uiterst pijnlijk wordt. Maar wat doe je dan? Blijven sporten of even rusten?

 

Branden je beenspieren meteen na het uitvoeren van een honderdtal squats? Dat is volledig normaal en het gevolg van melkzuur in je spieren. Deze stof verdwijnt gelukkig redelijk snel en normaal ben je na er na een uur al van verlost. 

Uitgestelde spierpijn


Dus waarom doen je spieren dan soms pijn 12 tot 24 uur na een portie intense lichaamsbeweging? Dit noemen experts uitgestelde spierpijn. De symptomen zijn verminderde mobiliteit en extreme stijfheid. Je spierkracht, de reikwijdte van de bewegingen nemen af. Er treedt een reactie in de cellen op die lijkt op een ontsteking, waardoor de spieren opzwellen, wat de pijn kan verklaren. Dit komt elke keer voor wanneer je een sport doet die compleet nieuw is of wanneer je veel sport zonder rustpauzes in te lassen. Als je niet luistert naar je lichaam bij uitgestelde spierpijn, kan de kans op blessures toenemen.

 

Rust, rust en rust

Je mag nog altijd sporten met milde spierpijn. Maar als je haast niet meer kan gaan zitten zonder het uit te gillen van de pijn, dan is je workout veel minder efficiënt. Het beste middel tegen spierpijn is rust, en veel. Als het pijn doet wanneer je de trap afgaat, dan moet je op drie tot vijf dagen rekenen. Een massage of ontstekingsremmers kunnen de pijn verlichten, maar deze middeltjes helpen je spieren niet op het niveau van de cellen. Een avondje op de zetel is dus beter. Tijd is je vriend, rust dus voldoende en geef je lichaam de kans te herstellen. 

 

Hoe vermijden?

Voor dagelijkse sporters kan je spierpijn vermijden door elke dag van routine te wisselen. Er is bewijs dat twee tot drie weerstandstrainingen per spiergroep per week ideaal zijn. Als je bijvoorbeeld je beenspieren twee keer per week traint, wacht dan twee tot drie dagen voor je je spieren weer uitdaagt.

Bron: HLN 17/12 via License2Publish - 27-12-2015

Comments

Meld je hier aan om te reageren 



Lees ook