Nek- of rugpijn door je tablet? Zo vermijd je het



Nek- of rugpijn door je tablet? Zo vermijd je het

"We worden geconfronteerd met een generatie kinderen met een tabletnek", zo zegt professor Kinesitherapie Annick Timmermans. Enkele tips om de schade in te perken.

 

De 'tabletnek' waar professor Timmermans van spreekt, klinkt ook Dr. Jack Dennerlein van de Harvard School of Public Health bekend in de oren. Hij adviseert om bij tabletgebruik voortdurend je houding te veranderen en elk kwartier eventjes pauze nemen. Dit om je rug en nek te beschermen. Dat is veel vaker dan bij een computer, waarbij geadviseerd wordt om zeker elk uur even recht te staan. Wat je vooral níet moet doen, waarschuwt de dokter, is uren aan een stuk in dezelfde houding een spelletje spelen op je tablet of smartphone.

 
Een staander voor je tablet
Rugspecialist Dr. Sarah Jarvis geeft dan weer de tip om een tablet meer als een computer te gebruiken, als je hem toch vaak nodig hebt. Maar daar zijn wel enkele extra attributen voor nodig. "Beschouw je tablet als een mobiele computer," zegt ze, "Ik heb een staander voor mijn tablet, zodat hij recht voor mijn neus staat." Het komt erop neer de 'gierhouding' te vermijden, die erg slecht is voor je rug. Heb je geen staander of toetsenbord voor je tablet? Gebruik hem dan ook niet als computer voor langdurige surfsessies, maar enkel om snel even iets op te zoeken.


Geloof de reclame niet
De eerste reclames voor tablets werden bevolkt door gelukkige gebruikers die filmpjes keken met het scherm op hun schoot. De slechtst denkbare houding voor je rug en nek, want je kijkt voortdurend naar beneden. "Een tablet op je gekruiste benen leggen voor een paar minuten is oké, maar doe het vooral niet langer dan dat," aldus Dennerlein.


Weerkaatsing op het scherm
"Als het op ergonomie aankomt, zijn er twee belangrijke factoren: visuele toegang en ondersteuning", legt Dr. Dennerlein uit. "Dit zijn de twee dingen die bepalen hoe mensen zich positioneren als ze een tablet of smartphone gebruiken." Die reflecterende schermen zijn ergonomisch gezien heel slecht, aangezien ze gebruikers dwingen om zich in allerlei bochten te wringen om toch alles op het scherm te kunnen lezen. Dennerlein pleit naar meer studies rond dit probleem, maar stipt aan dat we er in tussentijd alvast onszelf bewust van kunnen zijn en zo onze houding aanpassen.


Klein stapjes
Dr. Sarah Jarvis ziet de gevolgen van tablet- en smartphonegebruik in haar praktijk steeds meer toenemen. "Het is op een punt gekomen waarbij ik als eerste vraag stel 'Heb je een nieuwe tablet of laptop' als mensen met rug- of nekklachten bij mij komen." Zelf af en toe last van je nek of rug? Wacht niet tot het erger wordt. Zelfs kleine aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat het probleem niet escaleert.

Bron: HLN 19/05 via License2Publish - 29-05-2016

Comments

Heb je al een account op healthlab.be? Meld je aan

Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

 



Lees ook