Zo krijg je toch genoeg vitamine D binnen in de winter



Zo krijg je toch genoeg vitamine D binnen in de winter

Met de steeds kortere dagen worden ook de streepjes zonlicht die we zien steeds schaarser, met als gevolg dat we te weinig vitamine D binnen krijgen. Geen tripje naar de zon gepland de komende maanden? Dan haal je maar beter wat extra van die vitamines uit je voeding.

 

Vitamine D is vooral belangrijk voor de ontwikkeling van botten en tanden, maar ook om je immuunsysteem tegen bepaalde ziekten een boost te geven. Tijdens de lente- en zomermaanden neemt het zonlicht de toevoer van die vitamine voor zijn rekening. Maar worden de dagen korter en donkerder, dan voorzie je jezelf beter van een extra dosis door je voedingskeuzes. Deze voedingsmiddelen zijn stuk voor stuk goede bronnen van vitamine D.

 

  • Portobello's
    Deze stevig uit de kluiten gewassen champignons zijn niet alleen perfecte vleesvervangers voor vegetariërs, als ze zijn opgegroeid in het wild en dus blootgesteld aan zonlicht, dan zijn ze een perfecte bron van vitamine D. 
     
  • Vette vis
    Vette vissoorten zoals forel, makreel, zwaardvis en zalm zijn rijk aan vitamine D. Daarnaast zit vis boordevol omega 3-vetzuren, en dat is zowel voor je geestelijke als fysieke gezondheid een verstandige keuze.
     
  • Kaviaar
    Voor wie het al eens wat chiquer mag zijn: ook kaviaar is een belangrijke bron van vitaminen en mineralen, waaronder vitamine D. Een portie kaviaar komt het immuunsysteem, het zenuwstelsel en de bloedsomloop ten goede.
     
  • Zuivelproducten
    In zuivelproducten komen van nature geen grote hoeveelheden vitamine D voor. Toch is vitamine D cruciaal bij het proces in je lichaam waarmee calcium wordt opgenomen. Daarom wordt aan producten die calcium bevatten vaak kunstmatig vitamine D toegevoegd, zoals bij melk, kaas, yoghurt en boter.
     
  • Eieren
    In de dooier van een ei zit ook vitamine D, wat een makkelijke manier is om er genoeg van binnen te krijgen. Een eitje bij het ontbijt, een quiche of een dessert met ei is makkelijk klaargemaakt. 
     
  • Vitamine D voedingssuplement
    Kom je toch niet aan voldoende vitamine D, dan kan een vitamine D voedingssupplement helpen. Voedingssupplementen mogen nooit een evenwichtige en gezonde voeding vervangen, maar kunnen aanvullen waar nodig.

 

Zo laat je vitamine D optimaal zijn werk doen

De manier waarop we voeding klaarmaken of opeten, kan de gezondheidsvoordelen van bepaald voedsel extra stimuleren of net verminderen. Het is dan ook belangrijk om een paar dingen in gedachten te houden bij het bereiden van voedsel dat vitamine D bevat. 

  • Vitamine D is een vrij stabiel element in voeding. De meeste kooktechnieken hebben dan ook weinig schadelijke gevolgen voor het effect van de vitamine.
     
  • Maak je het eten in olie klaar, dan kan een deel van de vitamine verloren gaan. Bak je een eitje bijvoorbeeld met hete olie in de pan, raakt 20% van de vitamine D verloren, dit in vergelijking met slechts 10% bij een gepocheerd ei. 
     
  • Om het meeste uit de vitamine te halen, mijd je best om het voedsel op erg hoge temperaturen en erg lang te laten bakken.
Bron: HLN 22/11 via License2Publish - 27-11-2016

Comments

Heb je al een account op healthlab.be? Meld je aan

Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

 



Lees ook