15 manieren om wat te minderen met alcohol in 2017



15 manieren om wat te minderen met alcohol in 2017

Ook beslist om dit jaar weer eens wat minder alcohol te drinken, de 1 januari-kater nog in het bonzende achterhoofd? Een goed voornemen, maar laten we eerlijk zijn: 'wat minderen' is een vaag en vooral rekbaar begrip. Met deze 15 tips moet het lukken om die alcoholconsumptie wat in te perken.

 

In het buitenland is "Dry January" een fenomeen, een initiatief om een maand lang geen druppel alcohol aan te raken. Vind je een hele maand toch wat drastisch, met de nodige nieuwjaarsrecepties op het programma? Probeer één van deze kleine veranderingen dan eens.

  • Zorg voor een haalbaar en specifiek doel. We weten allemaal hoe het weinig concrete 'wat minder drinken' uiteindelijk eindigt. 
     
  • Doe een 5:2 week. Drink 5 dagen na elkaar niks, een kies dan 2 dagen uit waarop je wel alcohol drinkt. Opgelet: dat betekent niet dat je die 2 dagen à volonté drinkt om de rest van de week te 'compenseren'.
     
  • Bekijk het positief. Zie het niet als een opgave om te minderen, maar denk aan de positieve neveneffecten. Geen katers, een mooiere huid, wat kilo's minder en meer energie, om er maar een paar te noemen.
     
  • De "drie-drankjes-regel". In plaats van de dagen te beperken waarop je drinkt, kan je ook het aantal drankjes inperken. Kom je na vier drankjes in de gevarenzone? Limiteer je dan tot maximum 3 per dag.
     
  • G&T, min de G. Een grote fan van gin-tonic? Laat dan na die maximale aantal consumpties de gin weg uit je drankje.
     
  • Doe een periode aan geheelonthouding. Hou je een maand niet vol, probeer dan eens een weekje niet te drinken. Je zal ervan versteld staan op hoeveel momenten je teruggrijpt naar alcohol, terwijl je er niet altijd evenveel zin in hebt. Achteraf zal je een lekker glas des te meer appreciëren.
     
  • Spreek af op 'alcoholvrije plekken'. Ga eens met je vrienden naar het park of een ommetje maken, in plaats van op café.
     
  • Ga voor een uitdaging. Probeer eens geen alcohol te drinken op een plek waar je het normaal wel zou doen, zoals op een verjaardagsfeest of in je stamkroeg. 
     
  • Combineer met sportvoornemens. Was je meteen ook van plan om wat meer te sporten? Een ideale combinatie met het alcoholvoornemen. Een ochtendlijke sportsessie plannen zal je motiveren om de avond voordien niet te diep in het glas te kijken.
     
  • Zoek een buddy. Afspreken met een vriend of vriendin die hetzelfde voornemen heeft, maakt volhouden makkelijker. Motiveer ook anderen om eens wat minder alcohol te drinken, en skip die gedeelde fles wijn op restaurant.
     
  • Zoek smakelijke alternatieven. Altijd thee of frisdrank bestellen op café gaat vervelen, maar ga op zoek naar plekjes die lekkere alcoholvrije alternatieven aanbieden.
     
  • Stop je voorraad weg. Als je wat bier in de ijskast hebt staan, is het al snel aanlokkelijk om bij het koken naast de groenten in één moeite mee een flesje mee te graaien. Zet je alcohol ver uit het zicht, en je bent minder geneigd om er naar terug te grijpen.
     
  • Zoek een uitlaatklep. Na een vermoeide dag in de zetel ploffen met een glas wijn 'dat je nu wel verdiend hebt', is een veelvoorkomende maar niet erg gezonde gewoonte. Ga op zoek naar een andere manier om te ontspannen, zoals een warm bad of een sportsessie.
     
  • Leer gewoonten af. Een glaasje bij het koken, een apertiefje of een slaapmuts voor de televisie: vaak zijn de diepgewortelde gewoonten het moeilijkst om af te leren. Schrap die vanzelfsprekende drankjes al eens, die je vaak zonder nadenken naar binnen speelt. Kies enkel voor een glas als je er écht zin in hebt.
     
  • Hou een drankdagboek bij. Een eetdagboek is al confronterend genoeg, maar ook dagelijks noteren hoeveel alcoholische drankjes je drinkt kan je even doen stilstaan bij je drankgedrag. Spoiler alert: het zijn er meer dan je denkt.
Bron: HLN 04/01 via License2Publish - 10-01-2017

Comments

Heb je al een account op healthlab.be? Meld je aan

Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

 



Lees ook