Waarom je nooit mag sporten met een kater



Waarom je nooit mag sporten met een kater

Barbecues, tuinfeestjes, gezellige terrassen: de kans dat je op een zwoele vakantieavond nét iets te diep in het glas kijkt, is niet onbestaand. Maar wat als je in de fitnesszaal wordt verwacht daags nadien? "Dan blijf je beter thuis", zegt sportvoedingsexperte Stephanie Scheirlynck. "Het is een mythe dat sporten helpt tegen een kater."

 

"Onder invloed van alcohol ontstaat een vochttekort in de hersenen, want alcohol is vochtafdrijvend", zegt Stephanie. "Je hersenen komen daardoor direct tegen je schedel aan te liggen, wat de typische katerhoofdpijn veroorzaakt. Door te sporten verlies je nog méér vocht via je zweet, waardoor je kater alleen maar zal verergeren. Alcohol wordt niet opgeslagen in een of ander orgaan, maar dringt letterlijk overal door in het lichaam en beïnvloedt alle weefsels en organen. Het klopt niet dat atleten omwille van hun inspanningen de alcohol sneller afbreken dan niet-sporters. Fysieke inspanning verandert helemaal niets aan het verwerkingsproces van alcohol. Na een nachtje feesten kan je dus maar beter je sportsessie overslaan en veel water drinken."

 

 

Champagne

Dat betekent ook niet dat je als atleet nóóit iets mag drinken. "Er is een verschil tussen één of twee glaasjes wijn nuttigen en een hele bak bier achteroverslaan. Als renners in de Ronde van Frankrijk bijvoorbeeld een rit winnen, drinken zij ook een glaasje champagne. Maar alcohol werkt niét om beter te presteren, integendeel zelfs. Het vermindert je kracht en uithoudingsvermogen en veroorzaakt verzuurde spieren. Voor je lichaam heeft het alleen negatieve gevolgen. Niet doen, dus."

Bron: HLN 24/06 via License2Publish - 25-06-2017

Comments

Meld je hier aan om te reageren 



Lees ook