10 voedingsmiddelen die minder gezond zijn dan je denkt



10 voedingsmiddelen die minder gezond zijn dan je denkt

Zoek jij 's morgens ook je toevlucht tot een kom ontbijtgranen of granola om de dag gezond te starten? Dan zou je misschien toch beter gewoon een ouderwetse boterham smeren, want die zogenaamde gezonde voedingshypes zijn niet allemaal zo onschuldig en heilzaam als beweerd wordt.

 

Volgens voedingsdeskundigen bevatten ze vaak veel calorieën, vetten en suikers die meer kwaad doen dan goed. Gezonde voeding is immens populair, maar wat nu echt gezond of ongezond is, daarover bestaan heel wat misvattingen. Zo bracht een enquête van de Amerikaanse krant New York Times vorig jaar aan het licht dat er een groot onderscheid bestaat tussen de visie van de wetenschap en de visie van de consument op wat al dan niet gezond is. Voedingsdeskundige Tammy Lakatos Shames bespreekt in de Britse krant Daily Mail tien voedingsmiddelen die ondanks hun onschuldige voorkomen niet altijd zo gezond blijken.

 

 

1. Ontbijtgranen

Ontbijtgranen horen bij veel gezinnen thuis op de ontbijttafel, maar in realiteit bevatten de ontbijtgranen van de meest populaire merken heel veel ongezonde ingrediënten. "Ontbijtgranen kunnen een sterke stijging van de bloedsuikerspiegel veroorzaken, waardoor het lichaam insuline vrijmaakt. Als dit proces elke dag opnieuw herhaald wordt, is dit allesbehalve gezond", vertelt Tammy Lakatos Shames. "Ontbijtgranen bevatten veel calorieën - tot zelfs 400 calorieën per portie - en voor je het weet, heb je opnieuw honger. Volkoren ontbijtgranen vormen een gezond alternatief." 

 

 

2. Fruitsap

Dat fruitsap uit een pak boordevol suiker zit, wisten we al. Nu blijkt een glas versgeperst fruitsap echter ook niet helemaal koosjer te zijn. "De calorieën in versgeperst sap zijn geconcentreerder dan in een stuk fruit en het menselijk brein compenseert deze calorieën niet, waardoor je bloedsuikerspiegel de hoogte inschiet", aldus de voedingsdeskundige. "Elke dag een stuk fruit eten heeft de voorkeur, maar fruitsap kan een handig hulpmiddel zijn voor personen die te weinig fruit en groenten eten. Voeg wel geen suikers toe aan fruitsap. Honing kan wel."

 

 

3. Sushi

In zijn puurste vorm kan sushi een bron van magere eiwitten zijn, al blijkt Tammy Lakatos Shames niet echt een grote fan. "De meeste sushi wordt overladen met vetrijke sauzen en bevat geraffineerde witte rijst. Je moet daarnaast ook voorzichtig zijn met rauwe vis, want je kan er echt ziek van worden", benadrukt ze nog.

 

 

4. Granola

Een havermoutpapje met daarbovenop wat granola is een geliefkoosd ontbijt bij velen die kiezen voor een gezond alternatief op de boterham met choco, maar de voedingsdeskundige waarschuwt dat de pakketjes uit de supermarkt vaak overladen zijn met toegevoegde suikers en gehydrogeneerde oliën. "Dergelijke granola kan ertoe leiden dat je meteen tot 200 calorieën per portie binnen werkt. Kies daarom altijd voor volkoren granola."

 

 

5. Frozen yoghurt

Wie dacht dat hij met een portie frozen yoghurt meteen voor een gezond alternatief kiest, heeft het helemaal bij het verkeerde eind. Veel frozen yoghurt bevat immers hoge dosissen suiker en vet. "De vetvrije frozen yoghurt is de veiligste optie, al weet je nooit hoeveel suiker er in zit. Let er ook op dat je geen ongezonde toppings bovenop je yoghurt schept. Laat chocolade en snoep links liggen en ga voor fruit."

 

 

6. Maaltijdrepen

Maatltijdrepen die als vervanger voor een maaltijd dienen laat je volgens Tammy Lakatos Shames beter helemaal links liggen. "Ze zitten vol calorieën en slagen er niet in het hongergevoel lang te stillen. Vaak kan je net zo goed een snoepreep eten", vertelt ze nog. "Veel van die maaltijdrepen bevatten gehydrogeneerde oliën, die het cholesterolgehalte op termijn ernstig opdrijven."

 

 

7. Smoothies

Smoothies kunnen gezond zijn, op voorwaarde dat je ze zelf maakt. Diegenen die je in supermarkt of in juicebars koopt, zijn vaak eerder ongezond. "Ze bevatten vaak veel calorieën", vertelt de voedingsdeskundige, "omdat het fruit door elkaar gemixt wordt waardoor de calorieën geconcentreerder zijn en dan wordt er nog suiker aan toegevoegd. Zo bekom je gemakkelijk een drankje met 700 tot 800 calorieën. Maak daarom je smoothie zelf. Gebruik Griekse yoghurt voor de protëïnen en voeg bevroren fruit toe voor zowel de smaak als de textuur."

 

 

8. Kokosnootolie

Kokosnootolie was lange tijd een echte hype, maar blijkt nu slechts voordelig wanneer het in kleine hoeveelheden gebruikt wordt. "Onderzoek wijst uit dat de vetzuren in kokosnootolie de aderen kunnen verstoppen en druk op het hart kunnen uitoefenen", waarschuwt Tammy Lakatos Shames. "Een goed alternatief olijfolie. Wil je echter kokosnootolie blijven gebruiken, stop het dan in een spuitflesje en spuit het over het oppervlak van je pan heen."

 

 

9. Studentenhaver

Opnieuw geldt bij studentenhaver dat je het beter zelf maakt. "De studentenhaver die je in de supermarkt koopt, bevat veel caloriëën en het gedroogd fruit dat er vaak in verwerkt zit, kan sulfieten en bewaarmiddelen herbergen. Voeg bij je huisgemaakte studentenhaver wat ongezouten noten, zwarte chocolade en sulfietvrij gedroogd fruit toe."

 

 

10. Margarine

In de jaren zestig stootte margarine boter van zijn troon af en nam het zijn plaats in veel huishoudens over, maar heel wat margarinesoorten bevatten flink wat gehydrogeneerde oliën. "Ze zitten vol met transvetten, waarvan we weten dat ze slecht zijn voor het cholesterolgehalte en het hart", benadrukt de voedingsdeskundige. "UIteindelijk is gebleken dat een eetlepel boter beter is dan een eetlepel margarine."

Bron: GVA 08/04 via License2publish - 02-08-2017

Comments

Heb je al een account op healthlab.be? Meld je aan

Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

 



Lees ook