Een hoog cholesterol; het lijkt wel een modeverschijnsel. Maar eentje met enorme risico's. Cardiologe Dr. Catherine de Maeyer legt uit wat je eraan kan doen, en vooral hoe je je cholesterolgehaltes preventief in het gareel kan houden.


10-09-2014 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Een hoog cholesterol; het lijkt wel een modeverschijnsel. Maar eentje met enorme risico's. Cardiologe Dr. Catherine de Maeyer legt uit wat je eraan kan doen, en vooral hoe je je cholesterolgehaltes preventief in het gareel kan houden.

 

Dag Catherine, welkom in de studio.

Vandaag is het topic: cholesterol. Dat is echt een modeverschijnsel; iedereen spreekt erover. Waar gaat de fuss eigenlijk over?

 

Wel, cholesterol is eigenlijk een molecule, da's een organische stof, die bestaat uit een aantal vetbouwsteentjes. En die cholesterol hebben we nodig. Cholesterol is op zich iets dat belangrijk is voor bijvoorbeeld de celmembranen. Ons lichaam bestaat uit veel cellen en het randje ervan, het omhulsel, is een membraan, daar is cholesterol voor nodig. En ook voor een aantal hormonen is cholesterol nodig. Maar het grote probleem is dat er een bepaalde soort cholesterol is; de LDL cholesterol,
die ook vernauwingen kan geven in de bloedvaten, in de slagaders. Slagaders in de hals, die naar de hersenen gaan, maar ook de slagaders van het hart. En dus die vernauwingen die kunnen zorgen dat een stuk weefsel niet genoeg zuurstof krijgt, en dat kan dan infarcten geven. Dus cholesterol is enerzijds iets dat we nodig hebben, maar het mag ook weer niet te veel zijn, en het is vooral de goeie soort cholesterol die we nodig hebben.

 

Dus dat is wat we inderdaad in de volksmond 'de goede en de slechte cholesterol' noemen?

 

De goede en de slechte. De goede is de HDL-cholesterol, of de high density lipoprotein, en de LDL is de slechte en die moet laag zijn; 'L' laag en 'H' hoog. Zo kun je dat onthouden.

 

Oké, maar hoe krijg je dan die 'H' hoog en die 'L' laag?

 

Wel, voor een deel speelt een beetje je aanleg een rol. Je krijgt het één en het ander in je genetica mee, maar sowieso belangrijk is de voeding. Het vermijden van teveel dierlijke vetten is heel belangrijk. Veel groenten en fruit eten, plantaardige vetten. Maar je hebt dus wel vetten nodig, mensen denken van: "we gaan dat allemaal skippen". Da's niet verstandig.

 

En welke vetten dan wel?

 

Wel, dus de plantaardigen. De olijfolie bijvoorbeeld. En dus dierlijke vetten, zowel in vlees als bijvoorbeeld in dierlijk frituurvet of zo, dat kan je het best vermijden. Dus de voeding is een belangrijke factor in de cholesterolcontrole, en dus ook de lichaamsbeweging. We weten dat regelmatig lichaamsbeweging vooral de goede cholesterol, die HDL, naar boven brengt.

 

En voedingssupplementen, kan dat helpen?

 

Voedingssupplementen kunnen helpen, maar vervangen nooit een gezonde gevariëerde voeding. Dat is nog altijd de basis? Ja, dus je kan die Omega 3 6 9 supplementen nemen, maar het is niet absoluut noodzakelijk. Wat ook kan helpen, is soms een rode rijstextract eigenlijk, dat nu gebruikt wordt om op een plantaardige manier cholesterol naar beneden te krijgen. Dus dat kun je ook doen, maar het hoeft niet speciaal altijd.

 

Wat zijn dan de risico's verbonden aan cholesterol?

 

Awel, het probleem met hoge cholesterol is eigenlijk dat die LDL-cholesterol in de wand van de slagaders gaat zitten. En die gaat eigenlijk die slagader, dat lumen, die diameter, kleiner maken. En op een bepaald moment is de diameter dermate klein, dat er niet voldoende bloed passeert, en dan krijgt een weefsel niet genoeg zuurstof en kan er dus een infarct optreden. En zo zien we dat te hoog cholesterol een risico is voor herseninfarcten en ook voor hartinfarcten bijvoorbeeld.

 

Dus opnieuw: preventie op voorhand.

 

Preventie, maar ook hier geldt weer: Soms is behandeling nodig, en de eerste stap is natuurlijk na preventie ook het op tijd screenen. Dus als je weet dat in de familie hoge cholesterol voorkomt; ga een keer naar je huisdokter en laat een keer bloed pakken. Of als je richting 45-50 gaat; laat een keer een check maken van uw bloed. Als het cholesterol dan hoog is, dan weet je het tenminste op tijd, en kan je nog iets veranderen.

 

En als je zo'n check doet, om de hoeveel tijd is het dan zinvol om het opnieuw te doen?

 

Hangt er vanaf of die cholesterol inderdaad verhoogd is. Als die verhoogd is, dan kun je na een half jaar levensstijlaanpassingen bijvoorbeeld opnieuw controleren, maar dan is, eens het goed onder controle is, kan je dat om het jaar doen. dus dat is zeker niet iets dat maandelijks moet gebeuren. Dat heeft ook niet zoveel zin, hè. Cholesterol is niet iets dat van vandaag op morgen zal verhogen. Het gaat over een aantal weken.

 

Oké super, dankjewel.

 

Graag gedaan.

 

En u beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief