Kan je een hartaanval voorkomen?



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1. Een hartaanval is één van de meest voorkomende vormen. Kun je zo'n hartaanval zien aankomen en voorkomen? Loop je tijdens het sporten meer gevaar? En hoe zit het met die screenings? Allemaal vragen voor cardiologe Dr. Catherine de Maeyer.


25-03-2015 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1. Een hartaanval is één van de meest voorkomende vormen. Kun je zo'n hartaanval zien aankomen en voorkomen? Loop je tijdens het sporten meer gevaar? En hoe zit het met die screenings? Allemaal vragen voor cardiologe Dr. Catherine de Maeyer.

 

Dag Catherine, welkom in de studio.

 

Hallo.

 

Vandaag hebben we het over een hartinfarct. Maar laten we eens beginnen bij: wat is dat precies?

 

Bij een hartinfarct zal een stuk van de hartspier niet genoeg bloed krijgen, niet genoeg zuurstof eigenlijk en een hartspier die geen zuurstof krijgt kan niet zo goed samentrekken en zal beschadigd raken.

 

Zo'n hartinfarct, hoe ontstaat dat?

 

Wel, meestal door een vernauwing op één van de slagaders van het hart, de kransslagaders of de kroonslagaders Als die vernauwd raken; één of meerderen, dan komt er te weinig zuurstof in het stuk hartspier dat ervan afhangt en dan spreken we van een hartinfarct.

 

Kan je dat voorkomen? 

 

Je kan dat voorkomen; er zijn een aantal risicofactoren waar je iets aan kan doen. Risicofactoren zoals de bloeddruk; de bloeddruk mag niet te hoog zijn. Het vermijden van suikerziekte. Als je toch suikerziekte hebt, zorg dan dat die goed geregeld is. Hoog cholesterol vermijderen, roken natuurlijk vermijden.

 

Voor de hoge cholesterol en de hoge bloeddruk kunnen we verwijzen naar de andere afleveringen die onder de links hieronder zitten. Ja, daar hebben we het al over gehad, hè? Dus maar rookstop is heel belangrijk. Gewichtscontrole; vermijden van overgewicht, en heel belangrijk ook is heel regelmatige lichaamsbeweging. Dus dat zijn de factoren waar je zelf iets aan kan doen. Een stukje waar je niks aan kan doen, of heel weinig, is eigenlijk de genetische belasting die je hebt meegekregen.
Als het bij jou in de familie zit; als je vader en grootvader allemaal hartinfarcten hebben gehad, dan ben je eigenlijk iemand at risk, en moet je zorgen dat je die andere risicofactoren zo goed mogelijk onder controle hebt. En hoe zit het eigenlijk met screenings?

 

Want we horen dat tegenwoordig heel vaak in de media; jonge kinderen zelfs die tijdens het sporten neervallen. Hoe zit dat dan met die screenings? Moet je dat dan toch wel altijd doen?

 

We weten dat eigenlijk de jongeren, de sporters onder de 35 dat daar de hartinfarcten eigenlijk een heel weinig voorkomende oorzaak zijn. Daar is een andere groep van oorzaken wel belangrijk, dat zijn meestal aangeboren aandoeningen. De hartinfarcten zelf spelen eigenlijk veel meer een rol bij de +35 atleten en dan vooral bij de mensen richting 45-50 en verder. Dus een screening is zeker nuttig, ook voor jonge sporters, maar dan zoek je naar andere dingen dan dreigende hartinfarcten. Maar bij mensen boven de 40-45 is een screening naar hartinfarcten wel nuttig ja.

 

En wat na een hartinfarct? Stel dat je het hebt meegemaakt, dan mag je niks niet meer doen, of? ...

 

Nee, dat is eigenlijk een echte misvatting die niet meer van deze tijd is. En vroeger werd dat echt gedacht, hartinfarct en dan 6 weken in bed. Maar dat is helemaal niet de juiste benadering, weten we nu. Op het moment van het hartinfarct zal er geprobeerd worden om die verstopte slagader open te maken, met eventuele stands of met een ballonnetje, of met een operatie. Maar daarna zal je eigenlijk heel snel gemotiveerd worden om te mobiliseren, om te bewegen, in het ziekenhuis zal de kinesist eigenlijk al de dag nadien naar je bed komen om een aantal oefeningen te doen. Dan ga je snel de gang op en eigenlijk als je na een week terug naar huis gaat dan is het ook de bedoeling dat je die regelmatige lichaamsbeweging die je hebt aangeleerd, dat je die gaat blijven doen, dus: opbouwen en zeker niet...

 

Maar kan je dan terug heel intensief gaan sporten?

 

Het is belangrijk dat je natuurlijk kort na het hartinfarct zware inspanningen vermijdt uiteraard, Je moet toch rekenen dat je de eerste 4 weken mild sport of licht sport, dat wil zeggen; dagelijks bijvoorbeeld 10-15 minuten op de hometrainer zonder weerstand. En daarna kan je dat eigenlijk opbouwen. En wat een hele goede tool ervoor is eigenlijk, is een cardiaal revalidatieprogramma. In heel veel ziekenhuizen heb je een uitgebouwd programma waar je onder begeleiding van een kinesist en vaak ook met een psycholoog en een diëtiste en zo zal leren van terug te bewegen. Terug voor mensen die het gewoon waren maar voor veel mensen die niet gewoon waren om te sporten, leer je van regelmatig terug te sporten. En dat zijn dan sessies 3 keer per week een uurtje, waar we dan vooral focussen op de duurtraining. Dus roeien, fietsen, steppen, waarbij ook wat krachttraining is. Dus daar leer je het ook stilaan terug op te bouwen. 

 

Ook sporten om het te voorkomen, neem ik aan?

 

Sporten om te voorkomen, dus die regelmatige lichaamsbeweging, we weten dat die nieuwe hart- en vaatproblemen kan voorkomen, enerzijds door het directe effect op de bloedvaten, maar anderzijds ook door een gunstig effect op gewichtscontrole, op bloeddrukcontrole, op cholesterolcontrole. Dus die lichaamsbeweging is cruciaal om hart- en vaatproblemen te voorkomen.

 

Genoeg redenen om te sporten dus?

 

Absoluut, genoeg redenen om te sporten.

 

Oké, bedankt voor je komst naar de studio.
En u beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief