Burn-out: voorbij het taboe



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Ben jij op weg naar een burn-out? Hoe herken je de signalen en hoe pak je energievreters aan? Ben Sansen pakt vandaag de taboe's rond burn-outs aan.

 

Dag Ben, welkom in de studio. 

 

Dag Kevin.

 

Je hoort het tegenwoordig vaak, 'burn-out', maar wat is dat precies? 

 

Burn-out is eigenlijk een eindstadium van vaak een lange strijd die eraan vooraf gaat. Dat is het moment waarop letterlijk het licht uitgaat. Mensen zijn opgebrand. En vaak geconfronteerd worden met fysieke klachten of helemaal omvallen. Soms letterlijk in de supermarkt omvallen zonder dat duidelijk is wat precies de oorzaak is. 

 

Ik hoor verhalen van mensen die zelfs in een rolstoel en zo verder belanden.

 

Ja, dus als je inderdaad genoeg ver genoeg doorgaat in een burn-out, kan dat leiden tot hartklachten en andere ernstige klachten.

 

Maar vanwaar komt dat dan? Hoe kom je in zo'n eindfase zoals je dan zegt? 

 

Da's een hele aanloop die vaak heel lang duurt, wat ook maakt dat het heel traag gaat en dat mensen het vaak niet bij zichzelf merken. Het is eigenlijk een continue stress, en stress veroorzaakt specifieke processen in jouw lichaam die van alles in gang gaan zetten, wat dan maakt dat je langzaam maar zeker uitput, tot het op een gegeven moment echt gedaan is. 

 

En hoe kan je dat dan zien? Want je moet het dan toch kunnen zien aankomen? Misschien jijzelf niet, maar de omgeving? 

 

Ja, en dat is inderdaad een heel goede vraag. Vaak zie je het zelf niet, maar heb je een omgeving  nodig die jou erop attendeert van bepaalde dingen. Het is vaak te merken aan een aantal klachten: een combinatie van lichamelijke klachten,  van emotionele klachten, van gedragsverandering, zeg maar. Wat je eigenlijk nodig hebt is een Tante Julia die je al lang  niet meer hebt gezien en die jou opeens attendeert van... Het gaat precies niet goed. Je bent toch veranderd. Want zo'n beetje als jouw eigen kinderen die  groot worden, dat zie je ook niet van dag op dag, totdat je foto's terugziet van een jaar geleden.  Dan zie je die veranderingen ook echt. Hetzelfde is een beetje met de aanloop van een burn-out. 

 

Maar dan typisch mensen in stressvolle jobs, want daar wordt het toch vaak aan gelinkt.

 

Ja, zowel stress in de job als op het thuisfront. Vaak zie je ook de combinatie, wat dat natuurlijk een beetje versnelt. 

 

En als we bijvoorbeeld gaan kijken in België-Nederland over hoeveel procent van de bevolking spreken we dan? Want het klinkt nog altijd iets exotisch. 

 

Dat is het helaas niet. We merken dat de cijfers toch elk jaar stijgen. Cijfers in België variëren van ongeveer 5 tot 10 procent van de bevolking. Keihard in cijfers uitgedrukt: 19.000 mensen op jaarbasis, die geconfronteerd worden met een burn-out.

 

In België alleen, of...? 

 

In België alleen, ja. In Nederland liggen de cijfers rond de 30.000, dus da's niet niks als je weet dat de gemiddelde downtime zeg maar een half jaar ongeveer bedraagt.

 

Een half jaar? Dus vanaf het moment dat je in een burn-out fase zit heb je een half jaar nodig om er bovenop te komen?

 

Gemiddeld, hè? Dus de mensen echt drie maanden tot ja, soms jaren zelfs... En hoe kom je daar dan terug te boven? 

 

Is dat gewoon platte rust, of...?

 

Niet noodzakelijk, het is vaak een traject waarin  verschillende wegen worden bewandeld, zeg maar. Zowel, de eerste is lichamelijke recouperatie: mensen kunnen echt niets meer. Ik heb klanten die zeggen van: "ik heb 's morgens mijn kinderen hun boterhammen gesmeerd, en het is op, ik bedoel, ik moet terug op de bank gaan zitten". Dus het eerste waar we heel hard op werken is dat lichamelijke herstel. En dat begint met rustig aan doen en kijken van:  terug in beweging komen, maar rustig opbouwend. Voeding is daarin ook een belangrijke factor. 

 

En het mentale aspect?

 

Ja, en dat is dan de volgende stap. Dat loopt natuurlijk een beetje samen,  maar het lichamelijke herstel... Op een gegeven moment begin je ook aan het mentale herstel. waarbij het belangrijk is om te kijken van: goh, hoe ben ik hier nu beland? Want dat is eigenlijk het ingrediënt om te voorkomen dat je de volgende keer er opnieuw belandt. Om dan te kijken van: waarom ben ik hier beland?  Wat moet ik dan in de toekomst anders gaan doen? Hoe kan ik met mezelf anders aan de slag gaan? Als we natuurlijk naar preventie... want dat is nog altijd het belangrijkst he: beter te voorkomen dan dat je het moet gaan oplossen. 

 

Wat zijn dan dingen waar je concreet op moet letten om niet in die val te trappen? Waar moet je dan op letten? Wat moet je concreet doen? 

 

Het is eigenlijk een verhaal van draaglast en draagkracht, hè. En op een gegeven moment slaat de balans over en loopt het fout. Goed kijken: wat geeft me energie? Wat kost me energie? Misschien een moeilijke vraag als ik die aan jou zou stellen. De meeste mensen hebben daar ook niet meteen een beeld van.

 

Awel, een heel concreet antwoord heb ik daar niet direct op. 

 

En toch is het belangrijk om te weten van: wat is helemaal mijn ding? Wat is mijn passie? En wat geeft me dan meestal ook energie? 

 

Dat kan bijvoorbeeld sport of iets dergelijks zijn?

 

Dat kan. Dat kan het voor jou zijn, maar voor iemand anders is het dan misschien  net 'the opposite': op de bank liggen en rusten of relaxen in de sauna. 

 

En dus een soort balans vinden... 

 

Het is inderdaad een soort balans vinden, ja. Gecombineerd met jouw job en jouw privé, zeg maar. En als je nu zelf vermoedt van: "goh, zit ik nu zelf in die richting te gaan, of niet?" 

 

Hoe kan ik er dan achter komen of ik de verkeerde weg op aan het gaan ben?

 

Er bestaan verschillende testen. De meest bekende is bijvoorbeeld de Maslach Burn-out Test. Dat is ook maar een test of een indicator. Dat is geen rocket science van: "je bent er heel dichtbij of je staat er nog ver af". Maar het geeft alleen een indicatie? Ja, het is echt wel de moeite om tijdig een professional te consulteren; een coach of een psycholoog, psychiater, huisartsen die daarvoor zijn opgeleid. Bij het vermoeden dat je in die situatie zit?

 

In welke mate is de werkgever, want het is vaak werkgerelateerd... Moet hij daar zijn verantwoordelijkheid in nemen?

 

Ik wil maar behoeden voor die discussie: is het dan de verantwoordelijkheid van de werknemer of de werkgevers? Je ziet dat spel ook vaak tussen werkgeversorganisaties en politieke partijen. Ik denk dat alle partijen er belang bij hebben om mensen uit burn-outs te houden of als ze erin zitten, zo goed mogelijk te begeleiden. En dat ook alle partijen erop moeten werken. En dan zien we ook vaak in onze praktijk dat er heel veel werkgevers  echt wel meer dingen rond willen uitwerken, zowel preventief als...

 

Maar wat kan je als werkgever concreet doen? 

 

Je kan bijvoorbeeld belastingsonderzoek doen van jouw medewerkers om te kijken van: "goh hoe is het met mijn organisatie gesteld?" En dat geeft jou een zeker indicatie. Dat is één ding. Tegelijk ook kijken van:  herkennen wij de signalen op tijd? Ik kan bijvoorbeeld jouw preventie-adviseur daar een stukje in opleiden, of leidinggevenden op de werkvloer zodat je daar op tijd bij bent. Het is een verhaal van de hele organisatie; het is niet iets van alleen maar de HR-afdeling of alleen maar de preventie-adviseur. Ik denk dat elk bedrijf een geïntegreerd plan moet opstellen. 

 

Maar dus eigenlijk vooral: alert blijven op hoe het met jouw belasting zit, en ook af en toe eens de tijd nemen om dat te counteren? 

 

Ja.

 

Mensen die het gevoel hebben dat ze in de richting van  een burn-out aan het gaan zijn kunnen bij jullie terecht. Kan je misschien nog kort even zeggen  op welke website ze meer informatie kunnen vinden?

 

Onze website is www.theburnoutbureau.be en daarop  vind je ook coördinaten en een test en dat soort dingen.

 

Daar kunnen ze al meteen een test doen? 

 

Precies ja.

 

We zullen de link onder de video zetten, Ben. Super bedankt voor je komst naar de studio.

En u beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief