Omega-3 supplementen: broodnodig of overbodig?



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Je kan geen gezondheidsmagazine meer openslaan of er wordt over voedingssupplementen geschreven. Zeker als het over Omega-3 gaat. Maar hebben we die supplementen echt nodig? De mens doet het immers al eeuwen zonder. Ik vraag het aan auteur en producent Jo Wyckmans.


Dag Jo, welkom in de studio. 

 

Goedemorgen.

 

Omega-3 supplementen, waarom hebben we dat eigenlijk nodig? De mens doet het al zo lang zonder.

 

Wel, Omega-3 is door de media een hype geworden. Mensen denken dat ze Omega-3 voldoende nemen omdat het in brood, in koekjes, in worst zit en dergelijken.

 

Op elke verpakking staat het wel op hè? Met Omega-3...

 

Ja, en dan denkt men dat men het voldoende heeft. Als je bijvoorbeeld 100 gram of 200 gram zalm, makreel of ansjovis zou eten per week, dan heb je ongeveer 2000 milligram Omega-3 binnen.

 

Dat klinkt veel. 

 

2000 is een minimum die je zou moeten nemen. Je zou minstens 500 milligram per dag moeten nemen. Omega-3 is een algemeen woord maar Omega-3 is, ik zou zeggen zoals aardolie. Als je aardolie in je auto doet dan heb je nog geen octaan-98 of -92. Omega-3 heeft alfa-linoleenzuur, eicosapentaeenzuur en docosahexaeenzuur, en dat zijn 3 verschillende dingen. Alfa-linoleenzuur is een Omega-3 uit planten.

 

Is dat dan die EPA, DHA en zo verder? 

 

Die EPA en DHA, en dat vind je hoofdzakelijk in vette vis. Dus zelfs mensen die me zeggen: ik eet veel vis. Welk soort van vis? Is het pladijs? Is het tong? Daar zit geen Omega-3 in. 

 

Welke moet je dan wel eten?


Makreel, ansjovis, sardines, zalm. Dus het probleem is ook vervuiling; als je dus veel vis eet... Dat is goed, maar anderzijds heb je ook heel veel zwaar metaal die je binnenkrijgt. En dan is een supplement van Omega-3, een hoge dosis, aan te bevelen. Wij hebben ongeveer 3.000 Belgen getest op het Omega-3 gehalte in hun rode bloedcellen. Ik zou zeggen: 95% van die Belgen en zelfs Nederlanders, staan allemaal veel te laag, die staan op 4%.

 

Maar hoe komt dat dan, want de mens leeft al eeuwen zonder supplementen. Is ons dieet dan zodanig veranderd door de tijd heen?


Ja, ons dieet is veranderd, ja. De koeien eten andere voeding. Vroeger aten de dieren in het wild, die hadden Omega-3, van in het wild te leven. 

 

Dus eigenlijk in al onze voedingsbronnen gaat die Omega-3 er stil aan uit, en we krijgen minder binnen?


Die gaat er stil aan uit, inderdaad. Dus wat doet men nu? Nu probeert men eieren te maken met Omega-3 erin.

 

En hoe stopt men dat daarin? 

 

Door die kippen bijvoorbeeld gezonde voeding te geven; onder andere vlaszaadjes of vlaszaadolie. 

 

Dus vlaszaadolie is ook iets dat je kan toevoegen aan je dieet? 

 

Vlaszaad kan je bijnemen, ja. Zeker voor vegetariërs. Eigenlijk heb je ze alle drie nodig; Alfa-linoleenzuur uit vlaszaad, EPA en DHA zijn het meest belangrijk. EPA is anti-inflammatoir, DHA is zeer belangrijk voor het zicht, beter zicht, ogen, en bij kinderen en ouderen voor gezonde hersencellen. 

 

Geheugen? 

 

Geheugen, bijvoorbeeld kinderen met eczeem of hyperkinesie hebben kinderen vaak. Ligt dikwijls aan te korte borstvoeding. In borstvoeding zit voldoende Omega-3 en speciaal DHA. Ook andere stofjes zoals alfa-linoleenzuur, gamma-linoleenzuur, zo... Jullie hebben nu de test gedaan; 95% van de Belgen heeft een tekort.

 

Kan je dat dan met supplementen rechtzetten? 

 

Ja, ik heb bijvoorbeeld een groep van 10 sporters getest. Die zaten allemaal rond de 3-4%; eigenlijk is het minimum 8%. 

 

Dat is minder dan de helft. 

 

Ja, en we hebben die getest op 3 maanden, hebben we die 2 gram EPA/DHA gegeven, en die zijn gestegen naar 7-8%.
Dus waar ze moeten zitten? Ja, ik doe een promotie; mensen die bijvoorbeeld een Omega-3 index van 10% halen, wat zeer goed is, die krijgen bij mij gratis supplementen. 

 

Dat is interessant, daar gaan we voor sparen.


Wel, daar heb ik dit jaar maar twee van gezien. 

 

En waar zit dat addertje dan onder het gras? Waarom is dat zo moeilijk?


Stel nu bijvoorbeeld: mensen die vegetariër zijn, die eten allemaal groente, ja? Maar in groente zit heel weinig Omega-3; dat is meer linolzuur, Omega-6. Dus dat evenwicht is gebroken. Er wordt gesproken over het belang van het evenwicht tussen Omega-6 en Omega-3. 

 

Ja, want die moeten altijd in balans zitten?


Die moeten in balans zitten, maar veel belangrijker is hoe hoog uw EPA en DHA gehalte is. Dus jij kunt bijvoorbeeld een evenwicht hebben van meer Omega-6 en minder Omega-3, maar als dat EPA en DHA gehalte heel hoog is dan ben je beschermd. 

 

En wat houdt die bescherming in?

 

Dat is cardio-vasculair, en dat is anti-inflammatoir. Dus EPA wordt onder andere ook aan kankerpatiënten gegeven. De Farma die 15 jaar geleden naar mij lachten, die brengen nu voor kankerpatiënten producten met 2 gram zuivere EPA als anti-inflammatoir.
Maar je zegt ook zuiver, hè? Want we hadden het over die vis die vervuild is. 

 

Hoe krijg je dan die EPA die in zulke supplementen zit zuiver?


De start is visoliën, die worden dan via een ecologisch procedee zoals een carbodioxidefilter, dus een koolfilter, wordt dat helemaal gezuiverd, en wij doen de analyses op de olie, maar nadien ook op de capsules. 

 

Om te kijken of alles wel effectief in orde is?


Ja, en ik kan u rapporten tonen; iedereen kan die opvragen bij mij. Die zitten dus beneden de detectielimiet; de zware metalen of de PCB's zijn tegenwoordig niet te vinden. En dat is een groot verschil tegenover als je bijvoorbeeld veel vis eet. Ik heb veel vis gegeten in mijn leven en mijn zwaarmetalen die staan hoog.

 

Maar die krijg je ook niet meer weg?

 

Die krijg je moeilijk weg, ja.

 

Op jullie website las ik ook dat die softshells waar die supplementen in zitten, dat die eigenlijk nog ervoor zorgen dat je die Omega-3 nog beter gaat opnemen dan dat je dat uit voeding zou doen. Hoe zit dat precies?

 

Je moet ze nemen met vette voeding. Ik had bijvoorbeeld een sporter en die had 2 gram Omega-3 genomen per dag, en de Omega-3 in zijn bloed was helemaal niet verhoogd. Ik zeg: "hoe komt dat? Hoe heb je dat genomen?" Ah, 's ochtends met een glas water. Ik zeg: "nee, het is een vette voeding. Je moet het nemen met vette yoghurt met olijfolie of met vette voeding. Gezonde vette voeding."

 

Nu Jo, ik ben zelf heel sceptisch, dus ik heb de test gedaan. Zes maanden geleden ben ik bij de dokter geweest om een cholesteroltest te laten doen. We hebben gezien dat die heel slecht was. Ik heb dan 6 maanden lang de supplementen genomen.
Ik moet eerlijk bekennen: mijn cholesterolniveau staat nu zelfs zeer positief, dus het werkt wel. 

 

Ah het werkt absoluut, absoluut. Het werkt absoluut, ik heb het gezien. We hebben heel veel studies indertijd gedaan bij kinderen. Op hyperkinetische kinderen, bij patiënten met depressie... We hebben zelfs een studie gedaan; het vergelijken tussen een bekend antidepressiegeneesmiddel en zuivere Omega-3. En het resultaat bij die patiënten was identiek. Het Amerikaans leger heeft een studie nu gedaan, onlangs nog, op 10.000 soldaten. Waardat men dus de Omega-3 heeft geanalyseerd, en waarom er depressie en zoveel zelfmoorden waren. Er zijn meer zelfmoorden van soldaten door tekort aan goede gezonde voeding, dan soldaten die tijdens de gevechten sterven. Dus men heeft dus die hersenen geanalyseerd van diegenen die gestorven zijn door zelfmoord en wat nog allemaal, en die hadden allemaal een heel laag... daar komen andere factoren natuurlijk bij: ver van hun familie, geen gezonde voeding, helemaal geen vette vis. Dus daar zijn ook dingen bij die... en natuurlijk; de genen spelen altijd een rol.

 

Daar krijg je sowieso mee te maken?

 

Ja, ik had gisteren een gesprek met een heel bekende cardioloog, en die zegt: "ik neem toevallig omega-3's, hij nam mijn vorige merk." En ik zeg: "schrijf je dat voor?" "Nee", zegt hij. "Want de mensen begrijpen dat toch niet. Maar ik neem het elke dag." Omdat hij ook de voordelen zag. Maar hij gaf ook toe: "cardiovasculair is 50% genetisch. Je mag heel gezond leven; zoals rokers en niet-rokers. Je hebt niet-rokers die ook kanker krijgen, precies, precies... Dus er zijn heel veel genetische factoren bij. Je hebt natuurlijk ook mensen die obees zijn, die veel eten, en die toch 90 jaar worden. 

 

Misschien een laatste om mee af te sluiten: je ziet tegenwoordig een supplement in elke supermarkt zelfs staan, op elke hoek van de straat kan je ze kopen, voor heel uiteenlopende prijzen. Is het allemaal even goed, of moet ik toch opletten?

 

Nee, die zijn niet allemaal even goed. Sporadisch wordt er in België een analyse gedaan door de apothekersvereniging, maar dat is om de 7 jaar. En dan is men echt verrast over de verschillen tussen het ene product en het andere product. In Amerika is er een website die alle producten die verkocht worden analyseert; prijs, verhouding, de zuiverheid... Maar dat gebeurt hier niet. Ik zie trouwens ook het procedee, hoe dat men die visolie maakt. Bijvoorbeeld: de TR, de tri-triglyceride, dat is een andere vorm van triglyceride. Dan ethylesters; die zijn 70% meer opneembaar, maar dat staat allemaal niet vermeld. Vaak zeggen mensen mij: "ja, ik neem ook een Omega-3, zo'n visoliecapsule van 1000 milligram."

 

Dat moet power zijn.

 

Ja, maar een fles met 1 liter water is geen liter wijn, hè?

 

Nee, dat is waar. Dus toch even opletten als je supplementen koopt?

 

Ik zou kijken... Het is hetzelfde als je water koopt; je moet op de achterkant kijken; wat is de residuwaarde? Hoeveel magnesium zit erin? Wat zit er allemaal in? Mensen kopen wat er van voor op staat: 1000 milligram, en zijn tevreden.

 

Jo, bedankt voor je komst naar de studio.

 

Met plezier gedaan.


En u, beste kijker; bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief