Hoe kies je de juiste loopschoenen? Volgens expert John Rooms bestaan er geen slechte schoenen. Toch is het belangrijk de juiste loopschoen te kopen die past bij jouw voeten en loopstijl. En dat is vaak niet het paar dat de verkoper je aanraadt. In deze aflevering ontdek je waar je op moet letten als je gaat shoppen.


footroomsrunningacademy.blogspot.be


11-03-2015 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Hoe kies je de juiste loopschoenen? Volgens expert John Rooms bestaan er geen slechte schoenen. Toch is het belangrijk de juiste loopschoen te kopen die past bij jouw voeten en loopstijl. En dat is vaak niet het paar dat de verkoper je aanraadt. In deze aflevering ontdek je waar je op moet letten als je gaat shoppen.

 

Dag John, welkom in de studio.  

 

Dag Kevin.  

 

Loopschoenen zijn tegenwoordig een heel technisch verhaal geworden, hè?  

 

Dat klopt en dat is vooral de laatste jaren te merken aan de oude modellen. Er komen ook bepaalde firma's bij, dus de groei in de markt van de loopschoenen is enorm,  en iedereen probeert elkaar de loef af te steken met een aantal spitsvondigheden. Dus om een idee te geven wat er alleen al in de middenzool,  dus in dit gedeelte van een loopschoen zit, heb ik een schoen ontleed. Dus men heeft eigenlijk dit gedeelte -dus het stuk dat hier te zien is-  men heeft daar een aantal elementen ingestoken om bepaalde dempingen toe te laten. Men heeft bepaalde stukken voorzien om de wrijving  onderaan de schoen tegen de slijtage mogelijk te maken. Oorspronkelijk was dat zo niet. In de jaren '60 en begin jaren '70 was een loopschoen iets vrij banaals.  Dus ik heb hier nu een tweede generatie loopschoenen meegebracht...  

 

Dat ziet er wel vrij modern uit, hè?  

 

...die nu als sneakers heel hip zijn. Maar het zijn eigenlijk de eerste typen loopschoenen. Dus die hadden een buitenzool, die hadden gewoon een middenzool  die ietwat steun en demping gaf en die hadden een bovenwerk.  

 

Dus vroeger liepen we eigenlijk gewoon op de sneakers van vandaag?  

 

Ja, dat is eigenlijk het idee. Dus de jeugd die nu sneakers draagt, draagt eigenlijk de loopschoenen van 30-40 jaar geleden, waar atleten op liepen. Maar vanaf dat moment begonnen de mensen in het wild te lopen. Er werd meer vraag gesteld naar loopschoenen. De markt die daarvoor maar een aantal firma's zoals Adidas kende, die werd plots heel interessant voor heel veel bedrijven. En er kwamen andere bedrijven in die markt,  bijvoorbeeld The Blue Ribbon Company, het latere Nike, was één van de bedrijven die met innovaties kwam. Dus één van de eerste innovaties die zij maakten was bijvoorbeeld  de waffelzool, die vooral op deze schoen veel beter zit. Dus eigenlijk was het gewoon een buitenzool die Bill Bowerman,  een oprichter van Nike in zijn wafelijzer had gelegd om die structuur te krijgen. Om meer grip te krijgen. En zijn atleten waren daar positief over.  En zo zijn zij eigenlijk begonnen ontwikkelingen te maken. Nog andere firma's nog kwamen erbij, bijvoorbeeld Saucony die ik hier heb kwam erbij,  met ook eigen ontwikkelingen naar demping. Vooral het grit-systeem is van Saucony. En zo is die evolutie verder en verder gegaan. Maar wat er in die evolutie opviel  is dat men er bij het lopen vanuit ging dat een loper altijd op zijn hiel landt. Men is daar niet verder ingegaan. Dat is een statement waar men vanuit ging. Dat heeft men ook kunnen zien in de generaties van loopschoenen die er gekomen zijn. Dus de meeste loopschoenen, nu vandaag nog, zijn heel dempend ondersteunend voor de hiel. De Airmax van Nike is daar een schoolvoorbeeld van, maar eigenlijk elke loopschoen, denk ik nu aan Saucony, denk ik aan Scott,  heeft een structuur in zijn hiel gebouwd om de schok op te vangen.  

 

Maar ik herinner mij ook, vroeger zeiden ze altijd: "je landt op je hiel en je rolt dan mooi naar voren af".  

 

En dat is ergens een misvatting, omdat als we gewoon observeren, en mijn kennis over loopschoenen heeft vooral te maken met het feit  dat ik al meer dan 30 jaar loop en observeer wat een loper doet. Het merendeel van de atleten lopen niet standaard op hun hiel of landen niet standaard op hun hiel. Dus de meeste mensen landen op hun middenvoet of op hun voorvoet. Het klopt wel dat naarmate men bij de loopbeweging zal indalen op hun hiel  om voor de zweeffase te beginnen maximaal de sprong te kunnen maken, maar ervan uitgaan dat men altijd een hiel-impact heeft klopt niet helemaal. Er zijn nu stilaan firma's bezig die dat bestuderen. Eén van de evoluties is dat de hieldrop, het verschil...  

 

Wat is dat precies?  

 

Ik kan het met deze schoen van Saucony even vertonen. Het is eigenlijk het verschil tussen waar de impact van de voorvoet komt en waar de impact van de hiel komt. Dat netto verschil noemt u de hieldrop. Dus in dit geval is het verschil tussen de hiel en de voorvoet 4 millimeter. Nu is men biomechanische studies gaan maken en men heeft gezien dat die hielimpact overroepen is. Dat komt vooral van het wandelen. Dus als iemand wandelt, heeft hij een hielimpact. Daar kan men niet omheen. Maar als men loopt heeft is dat eigenlijk niet en hoe sneller men probeert te lopen,  hoe meer men eigenlijk de neiging heeft om zijn zwaartepunt naar voren te brengen en op die voorvoet terecht te komen. En dan zijn er firma's zoals Newton gekomen die gezegd hebben:  "wij gaan stoppen met die hiel een dempende structuur te geven, en we gaan kijken naar de meest efficiënte manier om te lopen". En die zijn het andere uiterste gaan ontwikkelen: namelijk een systeem dat vooral de voorvoet gaat ondersteunen en helpen. Dat is ook niet zaligmakend. Er zijn in wezen geen slechte loopschoenen. Dus voorvoet of hiel  is in wezen een oneigenlijke discussie die vooral marketing gezien moeilijk ligt in een verkoopspeciaalzaak, omdat het merendeel van de fabrikanten nu in een cultuur zitten van: "wij moeten die hiel ondersteunen". En er is een evolutie bezig dat atleten op een andere manier eigenlijk looptechnisch gaan worden. En die voorvoet moet meer geholpen worden, dus wat er nu te zien is  in de meeste loopschoenen is dat de hieldrop standaard naar beneden gebracht wordt. Er zijn nog een aantal firma's die wel wat tegenstribbelen, maar daar wordt dus echt werk van gemaakt.  

 

Maar bij die soort schoenen die eigenlijk die hiel niet meer ondersteunen, die gaan echt verplichten om daarvoor te gaan.  

 

Die gaan helemaal de lijn doortrekken en die brengen u naar uw voorvoet.  

 

Maar als je dat niet gewend bent en je begint hiermee te lopen?  

 

Dan heb je een uitdaging; dat moet stelselmatig opgebouwd worden. Neem nu: een atleet heeft de gewoonte om op een Airmax te lopen. Dan heeft hij eigenlijk een netto hakhoogte, dus een verschil  tussen de voorvoet en de hiel van ongeveer 1,6 millimeter. Dus concreet betekent dat, als we dus uw been nemen... Dit stuk, dat is uw kuitspier, als daar  een netto verschil komt van 1,6 dan wil dat dus zeggen dat uw kuitspier ingekort is. Die is standaard ingekort. De meeste mensen die op schoenen wandelen hebben een hak.  Dus we verkorten bij het wandelen onze kuitspier standaard. Als je dat ook bij het lopen doet heeft uw kuit de neiging om die positie definitief aan te nemen. En wanneer men dan gaat zeggen: "nee, bij het lopen ga ik lopen met een loopschoen met een hieldrop van niet 1,6 maar 4 mm, dan wordt die kuit als het ware continu uitgerekt. Die loopbeweging verandert dan  en we gaan nog meer druk zetten op die kuitspier waardoor er eigenlijk wel wat spanning op die kuiten komt en dat geeft kuitspierirritatie, daar moet men zich van bewust zijn.  

 

Dat is een periode waar je door moet?  

 

Dat is een periode waar je door moet. Met een aantal oefeningen, ook met een aangepast trainingsschema vaak. Men moet zich daarvan bewust zijn omdat men op middellange termijn, zodra die transitie er is, meer loopcomfort heeft. Dus biomechanische studies hebben aangetoond dat het rendement met 10% toeneemt.  

 

Ik wilde net zeggen: ter voorbereiding van deze aflevering loop ik nu al een maand of 6 op Newton. Dat is inderdaad misschien even een moeilijke periode, maar zodra je erdoor bent... Ik heb wel de indruk dat ik nu sneller met minder moeite kan.  

 

Dat heeft alles te maken met het feit dat door naar je middenvoet,  naar je voorvoet te evolueren, komt uw lichaam eigenlijk tot die transitie. Dus als men op de hiel landt, heeft men de neiging om iets naar achter te leunen.  Dat is ook een natuurlijk principe, omdat wij in een zittende wereld leven. Wij zitten nu ook. Wij zitten aan tafel 's avonds. We zitten voor de TV.  We zitten aan ons bureau. We zitten in de auto; uren in de file.  Dus we hebben eigenlijk een vrij zittend leven. Ons lichaam heeft een fantastisch principe  en past zich daaraan aan, omdat dat nu eenmaal de meest economische manier van bewegen is: zitten. En al die spieren verkorten wat. Dus als je dan gaat proberen lopen en men is zich daar niet van bewust  en we gaan niet eerst spieren losmaken maar we stappen direct in een type loopschoenen dat men heeft aangereikt, dan wordt die lijn eigenlijk een beetje doorgetrokken. En dat is zowat de discussie die men ook in speciaalzaken ziet: men krijgt stijve mensen binnen, en die automatisch op een lage drop zetten is om problemen vragen. En de winkelier wil geen probleem. Dus wat gaan ze doen; ze gaan in wezen...  Het lichaam is wat gevormd in die stijvere kortere spieren en men gaat dat ondersteunen met een bepaald type loopschoen.  

 

Maar dat kan eigenlijk zijn dat dat at-the-ent niet het beste is voor jouw voeten of voor je ...  

 

Voor de voeten is dat niet altijd het beste, dus loopeconomisch... Voor mij is het heel belangrijk; Ik ben voetreflexoloog van beroep, dus ik wil eigenlijk die voeten  zo maximaal mogelijk terug in orde krijgen tot wat het kan zijn. Dus ik geef mensen daarvoor oefeningen mee. Ik geef mensen daarvoor een bewustzijn mee.  Dus dat ze begrijpen waar het over gaat als ze -in dit geval- beginnen te lopen of te bewegen. Dus iedereen die bij mij start als loper, dus die de ambitie heeft om een loopschema te gaan volgen,  moet eigenlijk eerst een aantal maanden oefeningen doen om als het ware zijn spieren op rek te brengen. Om die terug te oefenen, te doorbloeden. En pas daarna wordt er over een loopschema gepraat.  

 

Maar dat maakt het wel heel moeilijk op het moment dat je naar de loopwinkel gaat. Welke schoenen moet ik nu kiezen?  

 

Er zijn voor mij een aantal tips die ik graag meegeef en de allerbelangrijkste is iets dat een klein beetje raar klinkt, maar op het moment dat je beslist van: "ik wil een paar loopschoenen kopen", loop dan een tijdje op je blote voeten.  

 

Dat kan je ook niet overal, hè?  

 

Wablief?  

 

Dat kan je ook niet overal. 

 

Je kan het niet overal, maar het hoeft niet lang te zijn.  Het mag bij uw thuis zijn, rond de living tafel voor mijn part. Het mag op een loopband zijn in de fitness. Op uw gazon als het droog weer is. Whatever. Op dat moment zal uw lichaam iets gaan doen.  Ons lichaam is eigenlijk een kluwen van zintuigen die waarnemen en op het moment dat men op de blote voeten gaat lopen,  dan doet men iets dat 80% van de wereldbevolking vandaag nog altijd doet: op zijn blote voeten voortbewegen. En uw lichaam gaat zich heel snel aanpassen. En door dat aan te passen ga je merken: "kijk, nu loop ik op een voor mij comfortabele manier". Vaak is dat heel confronterend en gaat men voelen hoe stijf men geworden is. Maar dan weet je welke aandachtspunten gelegd moeten worden...  

 

Maar daar komt dan uit of je eerder op je voorvoet of op je hiel landt?  

 

Men gaat naar een natuurlijke manier van afwikkeling evolueren. En is dat bij u op uw hiel: oké. Is dat bij u op uw middenvoet: ook oké. Is dat op uw voorvoet: zeker ook oké. Maar wat heel belangrijk is op dat moment, als je dus die transitie doet, om toch even de moeite te doen om op uw voeten te lopen, En dat kan perfect in de fitness op een loopband. Neem dan wel even aangepast schoeisel mee.  Maar als je dat doet en je gaat echt op uw blote voeten lopen, dan neemt uw lichaam een normale loopbeweging weer. En op dat moment stap je naar een loopspeciaalzaak  en men zal daar u daar een test laten doen of men zal u daar loopschoenen laten proberen. En automatisch zullen uw zenuwbanen u een tip geven: kijk op die manier heb ik het comfortabel of niet. En dat is eigenlijk een voorstudie, een zelf-vooronderzoek dat je kunt doen.  

 

Waren er nog andere dingen waar we op moeten letten?  

 

Een ander ding is echt: neem een schoen met een zo laag mogelijk hieldrop. Overdrijf daar niet in. Bijvoorbeeld firma's zoals Saucony doen dat heel slim. Ze helpen u ook wel kiezen. Dus men heeft eigenlijk altijd een middenzool, of een inlegzool waar het op aangegeven wordt. Dus er is een drop van 0 mm, 4 mm, 8 mm of 12 mm. Bij Newton is dat op de zijkant, dus men zit dat hier verschillen. De Nikes die we daar op het scherm zien, die vermelden dat ook op de kant. Men ziet het. Maar probeer een hieldrop die bijvoorbeeld al lager is dan 1 cm; 8 mm of 4, probeer dat uw eigen te maken. Ga nu wel niet direct naar 2 mm als men totaal geen loopervaring heeft.  Maar probeer niet standaard in een schoen te stappen die hoger is dan een centimeter. Omdat men dan eigenlijk terug in die verkorte spierfunctie blijft zitten. En loopeconomisch kan  dat fantastisch zijn als het gewoon uw doel is 2 keer in de week 5 kilometer  op uw te lopen. Alstublieft, doe dat. Maar als je zegt: "ik wil toch ergens zien wat mijn lijf nog kan. Ik wil mezelf als het ware een beetje helpen om goed te evolueren qua gezondheid", probeer daar dan rekening mee te houden.  

 

Ja, of gewoon je rendement ook verbeteren.  

 

Uw rendement als atleet speelt daarin ook een rol, maar ik kijk ook naar mensen  die dus echt geen loopervaring hebben en die pas net beginnen.  

 

Zelfs voor hen is dit een goede keuze?  

 

Ik denk dat het standaard gaat worden: een hieldrop lager dan een centimeter. Dus er zullen altijd uitzonderingen zijn. Dus die schoen zal niet verdwijnen voor mensen met echt orthopedische problemen. Maar het merendeel van de mensen die bij mij in de praktijk komen, die hebben eigenlijk geen probleem. Die moeten alleen bewust gemaakt worden van: kijk, dat en dat is er gebeurd. Wij gaan daaraan werken en wij maken die transitie pijnloos. Dus op dat punt is dat niet echt een uitdaging.  

 

Oké John, dankjewel voor al deze tips.  

 

Heel graag gedaan.  

 

En u beste kijker; bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief