Hoe blijf je slank? Gezonde vs. slechte eetgewoonten



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Snel een broodje eten terwijl je je e-mails beantwoordt. Fastfood in plaats van een vers slaatje. Of wat dacht je van elke dag 3 glazen wijn? Allemaal ongezonde eetgewoontes. Maar hoe moet het dan wel? En misschien nog belangrijker: hoe krijg je dat georganiseerd?


08-04-2015 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Snel een broodje eten terwijl je je e-mails beantwoordt. Fastfood in plaats van een vers slaatje. Of wat dacht je van elke dag 3 glazen wijn? Allemaal ongezonde eetgewoontes. Maar hoe moet het dan wel? En misschien nog belangrijker: hoe krijg je dat georganiseerd?

 

Dag Raf, welkom in de studio.  

 

Dag Kevin, hallo.  

 

Wat zijn de meest voorkomende fouten die mensen maken als we het over eetgewoontes hebben?  

 

Eetgewoontes is iets raars, maar we zijn er ook wel elke dag mee bezig. Want de meeste mensen hebben zoiets: het goeie gevoel is van overdag weinig te eten, en dan het gevoel hebben "ik ben er goed mee bezig", maar dan eigenlijk 's avonds zo'n grote honger krijgen dat ze erover gaan en dan 's nachts heel die kast eerst... Beginnen met de frigo en dan nog een extra borstje erbij en dan 's avonds in de stoel nog gezellig iets erbij, misschien een nootje of een chipje. En dan krijg je zoveel energie binnen dat het eigenlijk niet meer goed is.  

 

Maar ik hoorde je al twee dingen zeggen eigenlijk, hè? Enerzijds van: maaltijden overslaan of zo weinig gaan eten. Hoe pak je dat dan beter aan?  

 

Ik ben wel voorstander van goede timing en goede spreiding over de dag heen. Je energie begint toe te nemen vanaf 's morgens en eigenlijk dat je het mooi spreidt tot de avond toe. Het is een beetje het gezegde: "s morgens eten als een keizer, 's middags als een gewone normale man en 's avonds eigenlijk een beetje als een schooier".  

 

En hoe ziet dat er dan concreet uit: drie maaltijden zoals...?  

 

Nee, je mag zelfs nog meer. De standaard uit de dieetleer zegt 6 keer. Maar ja, we leven ook in een flexibele wereld, dus je moet je eigenlijk een beetje gaan aanpassen. Dus als je om de 2 of 3 uur gaat eten, waarbij je een grote maaltijd met een kleine maaltijd afwisselt, is dat goed. Dus als je bijvoorbeeld 's morgens eet; een goed ontbijt, een combinatie van een paar granen, havermout, muesli... Daar eigenlijk nog wat eiwitten bij; platte kaas, yoghurt, in magere vorm welteverstaan.  

 

Dat is wel vrij veel voor 's ochtends, hè?  

 

Ja, het mag wel wat hebben. Dat is eigenlijk een beetje de barbecue in brand steken, hè? Dat mag. Je stofwisseling eigenlijk in gang zetten. En dan eigenlijk naar de middag een tussendoor. Dat kan een yoghurt zijn. Dat mogen wat noten zijn. Het mag zelfs een boterham zijn. Een stuk fruit. Dat je eigenlijk op de middag aankomt met weinig honger, misschien een beetje trek, een klein beetje honger. Maar dat je eigenlijk zegt na een salade of een kleine pasta of drie of vier of vijf boterhammen: "oké, ik heb genoeg gegeten. Ik kan weer even vooruit". Maar dat je dan 's avonds thuiskomt en dat je niet de kast hoeft te plunderen. Maar dat je zegt: "ik heb er controle over".  

 

En dat vergt ook wel wat planning, hè? Want sommige dagen zoals hier in de studio; we zijn de hele dag aan het opnemen.  

 

Je moet het vergelijken: je wil naar Spanje gaan op reis. Wat doe je dan? Of je gaat met de auto, of je gaat met het vliegtuig, anders geraak je daar niet. Dan begin je te plannen. Hetzelfde geldt voor voeding. Maar dat zit eigenlijk wel een beetje een verschil in. Je moet gaan denken: wat ga ik eten? Wanneer ga ik eten? En hoe wil ik me 's avonds of overdag voelen? Wil ik voelen dat ik er controle over heb? Ik wil toch wel op mijn gewicht letten. Of stabiel houden. Ik wil gezond zijn. Dan moet je dat wel elke dag doen. Het enige probleem in onze moderne maatschappij is dat we overal voeding vinden. We denken gewoonlijk: "er zal wel eten zijn". We hangen af van andere mensen.  

 

Waardoor je zonder komt te zitten op het moment dat...  

 

Dat je op een gegeven moment zonder komt te zitten. Je stelt uit, je hebt meer honger. Dat je eigenlijk te veel gaat eten. Of er is misschien wel voeding, maar misschien heel vetrijke voeding. Belangrijk is zelfzorg. Proberen voor jezelf te zorgen. Maar de inspanning ligt eerder vooraf. Dat je gaat denken: "wat ga ik doen?" En dat dan eigenlijk tijdens een dag uit te voeren. Dat is natuurlijk wel heel moeilijk. Het is heel idealistisch; dat gaat niet elke dag. Maar als daar een trend in zit, in die gewoonte... Als mensen dat kunnen en dat doen; die blijven eigenlijk goed op gewicht. Die blijven gezond en die hebben eigenlijk een gezond leven.  

 

In het begin zei je: "s avonds dat zakje chips bij de TV". Ik heb dat bewust even opzij genomen. Omdat het volgens mij vaak ook meer iets mentaal is: "ik zit voor de TV en ik heb zin om iets te knabbelen", zoals ze dan zeggen.  

 

Maar dat kan, hè? Dat is op zich ook geen probleem. Als het maar één zakje chips is dat klein is en voor de smaak is en dat je na één zakje kan zeggen: "het heeft gesmaakt. Ik stop ermee". Dan heb je er controle over. Vanaf het moment dat dat een grote zak is... Veel mensen vergeten dat als je zo'n grote zak chips eet, dat zijn zes lepels olie en nog 25 klontjes suiker. Eigenlijk als je zo'n zak in je mond steekt; we vergelijken het met 12 of 13 boterhammen, dat is wel ontzettend veel. Je vraagt nooit iemand om 12 of 13 boterhammen te eten. Mensen zeggen: "ja, maar het is veel te veel". Maar dat zit wel in een zak chips. Maar het is meestal dat je de controle wat verliest. Dat je wat zin hebt om iets te eten. De oorzaak ligt meestal overdag.  

 

Zijn er zo nog meer van die eetgewoontes?  

 

Ja, we eten soms ook wel voeding die niet zo voedzaam is.  

 

Dat is dan echt de keuze van de voeding?  

 

Dat is meer van de keuze. Keuze is ook wel een ontzettend belangrijk... Denk aan de typische voeding: de afhaalmaaltijd, de pizza's, hamburgers. Dat is eigenlijk weinig voedzaam. Er zit veel zout in. Er zit ook veel suiker in. We merken niet dat we dat veel binnen krijgen, maar aan het einde van een jaar tijd zorgt het wel voor extra energie dat eigenlijk te veel is. Zowel naar gewicht toe, als eigenlijk hoe dat uw lichaam werkt. En dat kan leiden tot diabetes, dat kan leiden tot hartfalen, echt op lange termijn. Dus dat zijn vrij grote... Het zijn niet echt fouten, het zijn meer gewoontes die erin sluipen, die we eigenlijk niet doorhebben.  

 

En hoe raak je daarvan af?  

 

Je moet er eerst van bewust zijn. Wat wil je eigenlijk bereiken? Als je tegen jongeren praat over gezondheid; je moet je gezond voelen, ja...

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief