Wat je altijd al wilde weten over meditatie



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Wat is nu eigenlijk meditatie? Wat zijn de voordelen, maar vooral: Hoe doe je het? Dat zijn mijn vragen voor Vanessa Verheyden.


09-09-2015 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Wat is nu eigenlijk meditatie? Wat zijn de voordelen, maar vooral: Hoe doe je het? Dat zijn mijn vragen voor Vanessa Verheyden.

 

Dag Vanessa, welkom in de studio.  

 

Goeiendag Kevin.  

 

We gaan het vandaag hebben over meditatie. Dat klinkt zo geitenwollen sokken.  

 

Meditatie zit in een bepaalde sfeer, dat klopt. Maar voor mij is meditatie denken aan niets. Geen gedachten hebben. En ik denk dat er heel veel mensen zijn, die bijvoorbeeld als ze 's avonds in hun bed liggen, nog zitten te denken van: "morgen moet ik naar de supermarkt gaan en morgen moet ik de kinderen vroeg van school halen". Je hebt duizend-en-één gedachten voordat je gaat slapen. Of bijvoorbeeld: je komt van een vergadering, en je bent voortdurend aan het denken van: "goh, die persoon heeft dat gezegd, ik had misschien dat kunnen zeggen". En uiteindelijk heb je heel de dag door duizend-en-één gedachten. En nu, wat eigenlijk heel veel mensen zeggen: "als ik thuiskom van mijn werk, dan ga ik mij ontstressen, en dan ga ik in de tuin werken". En voor mij is in de tuin werken meditatie. Want je gaat zo op in je werk dat je de tijd verliest.  

 

 

En dat je rest vergeet.  

 

Exact, en je hebt ook heel veel mensen die bijvoorbeeld zeggen: "ahh, maar als ik bak, dan ben ik eigenlijk in het nu en dan ben ik bezig met dat bakken, en dat geeft mij zoveel plezier". Dat is óók meditatie. Want meditatie is veel breder. Maar als je zegt van: "ik wil het een stapje verder zetten", dan is meditatie echt zeggen: "ik ga neerzitten", ofwel op een stoel, ofwel op een mat met gekruisde benen maar dan moet je wel wat oefenen.  

 

De klassieke houding.  

 

De klassieke houding, ja. Maar daar is wat oefenwerk aan, ja, maar dat hoeft niet. Je kan gewoon op een stoel zitten, dat is even goed. En dan ga je proberen alle gedachten uit te schakelen. Maar dat is dus niet echt evident.  

 

Nee, want vanaf het moment dat je dat doet...  

 

Ja, die gedachten komen er, hè? Klopt, maar wat je gaat doen is... In het begin, als ik begon te mediteren had ik gedachten, gedachten, gedachten, niks, gedachten, gedachten, gedachten, niks.... En dan krijg je: niks, niks, niks, een gedachte. En je gaat beginnen je eigen gedachten waar te nemen. En als je een gedachte krijgt: geen probleem. Dan laat je gewoon die gedachte los en dan ga je verder. Maar hoe doe je dat dan, die gedachte loslaten?  

 

Want dat is heel eenvoudig gezegd, maar in de praktijk vind ik dat toch iets moeilijker.  

 

Nee, dat is ook niet evident en er zijn verschillende technieken voor om dat te doen. En een zekere techniek is om op je ademhaling te letten. Dus dat je zegt: elke keer dat je die gedachte krijgt ga je gewoon terug met je gedachten naar je ademhaling. Inademen en uitademen. Dat is bijvoorbeeld één manier. Maar je zou kunnen zeggen: "ik ga een visualisatie doen". Dat wil zeggen... Iedere persoon is verschillend. Dus je moet goed onthouden dat er voor iedere persoon een verschillende techniek is om te mediteren. En jij moet die techniek vinden die bij jou past.  

 

Dus het is ook een beetje een zoektocht dan?  

 

Het is eigenlijk een zoektocht en eens je je techniek gevonden hebt, dan blijf je gewoon bij die techniek en dan is het een kwestie van oefenen. En zoals ik gezegd heb: bijvoorbeeld één van die technieken is letten op je ademhaling. Dat is bijvoorbeeld één techniek. Maar stel je nu voor dat je iemand bent die heel visueel is. En je houdt van de natuur. Dan kan je zeggen: "ik ga iets bepaalds visualiseren in de natuur".  

 

Maar wordt dat visualiseren dan geen gedachte op zich?  

 

Ja, wat je krijgt is... Dus dat is eigenlijk een heel goed idee. Dus je krijgt heel veel gedachten. Wat ga je doen? Je gaat je concentreren op één gedachte. En doordat je je concentreert op die ene gedachte, ga je voor een stuk één worden met die gedachte, en dan op een bepaald moment zit je in een zone van geen gedachten. En dat is precies het gevoel dat je een beetje ijl bent en dat je in een soort van bubbel zit. Je weet... Als je gaat slapen, dan heb je zo juist dat moment tussen wakker zijn en slapen. Dat is eigenlijk meditatie. Dat is ook één van de redenen dat... Je kan ook al liggend mediteren, maar daar moet je mee oppassen...  

 

Dat je niet in slaap valt.  

 

Exact, dus dat is wat er dan gebeurt.  

 

Als je in je stoel in slaap valt, dat kan ook gevaarlijk zijn.  

 

 

Ja, dat is bijvoorbeeld ook. Maar zo zie je dat iemand die visueel is, zich bijvoorbeeld kan focussen op een klein lichtje of een vlammetje. Maar je kan bijvoorbeeld ook mensen hebben die heel auditief zijn. Die kunnen bijvoorbeeld een bepaalde mantra herhalen. In hun hoofd of hardop een mantra. Dat is eigenlijk een hele krachtige zin, of een krachtig woord of een krachtige klank die je kan helpen om in meditatie te gaan en je beter te concentreren. Maar ik heb bijvoorbeeld ooit iemand gehad en die persoon was heel fysisch, dat was een bodybuilder. En die zei: "ik wil iets meer in mijn leven hebben dan alleen fysische oefeningen doen. Ik kan niet tot rust komen, waar ik ook ga". En ik had gezegd: "okee, we kunnen proberen te mediteren". En dus, ik dacht: als ik ga beginnen met visualiseren of een mantra, dat gaat niet werken in het begin. Dus wat heb ik gedaan. Ik heb gezegd: "laten we wat yoga-oefeningen doen". Maar je kan ook tai-chi doen, qi-gong... Al die oefeningen zijn eigenlijk gemaakt... Want die werken op uw parasympathisch zenuwstelsel. En uiteindelijk zijn die allemaal gemaakt om in meditatie te gaan. En dus hebben we eigenlijk allemaal fysische oefeningen gedaan van 20-25 minuten en zijn we daarna in meditatie gegaan. Dus uiteindelijk: voor ieder wat wils. Je moet gewoon zoeken: wat is jouw weg naar meditatie. Maar je moet ook goed weten dat vaak de voorbereiding tot meditatie veel belangrijker is dan de meditatie zelf.  

 

Wat bedoel je met die voorbereiding?  

 

Ik wil zeggen: als jij nu bijvoorbeeld van je werk komt, en je bent heel gestresseerd en je zegt: "ik ga op mijn mat zitten en ik ga mediteren". Dat gaat helemaal niet lukken. Dus eigenlijk moet je om te beginnen al zeggen tegen jezelf: "ik ga mijzelf een intentie stellen". Bijvoorbeeld: "3 keer in de week ga ik mediteren". Of één keer per dag. En dan moet je ook heel specifiek zijn. Ik ben bijvoorbeeld een ochtendmens, dus ik ga 's ochtends mediteren. Of: "ik ben eigenlijk een avondmens, dus ik wil liever 's avonds mediteren".] En dan moet je ook zien dat de voorbereiding die je doet... Bijvoorbeeld dat je zegt van: "oké ik ga in een rustige kamer zitten", waar niet te veel lawaai is"... Naarmate je gaat mediteren ga je dat lawaai wel kunnen uitsluiten, maar in het begin moet je echt zien dat je in een rustige... En bijvoorbeeld bepaalde ademhalingsoefeningen doen alvorens in meditatie te gaan helpen ook om tot rust te komen. Om in die bepaalde mindset te komen.  

 

Dus eigenlijk een soort vast meditatieplekje maken?  

 

Exact, en dus waar jij je goed voelt en waar je je thuis voelt. Maar ik blijf erbij: je moet het oefenen, oefenen, oefenen, want het is niet evident in het begin. En in het begin, toen ik... En nu nog altijd, want ik mediteer 3 jaar elke dag. En er zijn dagen dat het supergoed gaat en dagen dat ik denk van: "hmm, nee". Ik krijg heel veel gedachten en soms is dat dan iets specifieks...  

 

Stop je dan, of...?  

 

Ik ging juist zeggen: als ik dat dan heb, dat ik echt zoiets heb van: "pff, ik heb zoveel gedachten". Allez, bijvoorbeeld iets dat mij voortdurend bezighoudt. Ik zeg nu maar: een mail die ik moet afmaken of iets. Dan ga ik eerst die mail afmaken en dan ga ik weer op de mat zitten. Want uiteindelijk: wat heb je daaraan? Je maakt je druk over iets en dat is niet de bedoeling. Je moet eigenlijk rustig blijven.  

 

Ja, want ik wilde net vragen: dat lijkt heel ontspannend, mediteren, maar wat zijn eigenlijk de voordelen ervan op andere vlakken?  

 

Ik kan alleen spreken vanuit mijn ervaring en voor mij heeft het enorm veel voordelen gebracht, in de zin dat als ik bijvoorbeeld op een bepaald moment een discussie had of nerveus werd, dan ging ik in die discussie en ik ging daarmee in. En wat ik nu heb is: door die meditatie ga je zoals je je gedachte leert waarnemen ook de situatie waarnemen. Dus in plaats van dat je een rol gaat spelen in die situatie. Bijvoorbeeld: je hebt een discussie met je man en je gaat discussiëren. In plaats daarvan zeg je: "nee, ik ga eerst eventjes luisteren wat er gezegd wordt, en ik ga mij onttrekken uit die situatie en het eventjes bekijken". En dan nadien reageer je op de situatie. Dus je gaat een bepaalde rust creëren in je leven. Maar meditatie is alleen maar goed, niet op de momenten dat je op je mat zit en rustig bent, maar als je in een crisissituatie zit. En daarvoor is die meditatie zo fantastisch. Die helpt je op momenten dat je nerveus bent rustig te blijven.  

 

Door dan op dat moment weer te mediteren of werkt het door?  

 

Nee, het werkt door, want door bijvoorbeeld elke dag te mediteren ga je een innerlijke rust vinden. En die innerlijke rust spreidt je uit overal waar je bent. En nee, je gaat niet beginnen mediteren als je net in een ruzie...  

 

Ja, het klonk bijna dat je zegt van: "Halt, even pauze", haha.  

 

Nee, nee... Dus uiteindelijk doordat je die praktijk hebt opgebouwd ga je ze op het moment dat je ze nodig hebt gebruiken. Maar wat het bijvoorbeeld voor mij ook heeft gebracht is dat ik vind dat ik meer tijd heb. Want meditatie leert je ook om te concentreren, concentreren op één gedachte. Dus je concentratievermogen versterkt. Dus als ik vroeger bijvoorbeeld een aantal taken moest doen en dat duurde een X-aantal tijd, heb ik het idee dat als ik nu diezelfde taken doe, ik dat binnen veel kortere tijd kan doen, waardoor ik quality time kan doen, door misschien extra te mediteren of door iets anders te doen. Door met je familie tijd door te brengen.  

 

Dus die tijd die je erin investeert, die win je terug?  

 

Exact, dat is ook zo. En als ik bijvoorbeeld mijn eigen leven zie... Als je het bijvoorbeeld moeilijk hebt met beslissingen nemen. Dat is nog zoiets. Ik had het soms moeilijk omdat... Iemand zei iets tegen je, of je moet een beslissing nemen. Honderd gedachten. De voordelen afwegen. De nadelen afwegen. Wat gaan we doen? Je gaat raad vragen aan iemand. Die zegt dit. Die zegt dat. Op het einde weet je niet meer wat je doet. En door te mediteren, door je gedachten eigenlijk te kunnen ordenen en door je te concentreren op die ene gedachte en dat beter te kunnen leiden, kan je ook beter beslissingen nemen. Je weet sneller wanneer je bijvoorbeeld vooruit moet in je leven, wanneer het beter is om even te wachten in een situatie. Dus eigenlijk helpt het je ook om beslissingen onder andere te nemen, omdat je voor een stuk gedachten leert te richten.  

 

Oké Vanessa, dankjewel voor al deze tips.  

 

Heel graag gedaan.  

 

En u beste kijker: bedankt voor het kijken, en alweer tot volgende week!

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief