Dirk Baelus is triatleet. Toch is zijn verhaal anders dan dat van de meeste sporters. Hij startte zijn carrière als café-uitbater, met een ongezonde levensstijl. Vandaag levert hij topprestaties met enkel en alleen puur natuurlijke volwaardige voeding.


13-01-2016 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Dirk Baelus is triatleet. Toch is zijn verhaal anders dan dat van de meeste sporters. Hij startte zijn carrière als café-uitbater, met een ongezonde levensstijl. Vandaag levert hij topprestaties met enkel en alleen puur natuurlijke volwaardige voeding.

 

Dag Dirk, welkom in de studio.  

 

Hallo, dag Kevin.  

 

Jij bent professioneel triatleet, maar jouw carrière is niet zo gestart, hè?  

 

Nee, helemaal niet. Mijn eerste job na de hogeschool was mijn eigen café. Daar ben ik toevallig ook verzeild in geraakt en toen heb ik dat 4,5 jaar gedaan. En daar hadden we een toogweddenschap met iemand die dus aan de toog zat, en die vertelde over een triatlon, en die zegt: volgend jaar ga ik een kwarttriatlon doen, en dat sprak mij meteen aan, omdat het... En toen ben ik loopschoenen, en een fiets gaan halen, en toen ben ik begonnen te trainen. En een half jaar later heb ik toen mijn eerste kwarttriatlon gedaan.  

 

Maar toen heb je toch wel echt de mooie microbe te pakken gekregen, want je hebt er een mooie carrière in uitgebuit.  

 

Ja inderdaad, tijdens die wedstrijd zelf finishte ik eigenlijk in de helft van alle deelnemers, dus dat was al verrassend. Dat had ik zelf helemaal niet verwacht, ondanks dat ik toen nog alcohol dronk en sigaretten rookte en zo en ook helemaal niet naar mijn voeding keek. Maar daarna heb ik er eigenlijk niet meer over nagedacht, maar drie maanden begon het weer te kriebelen om te sporten, en toen ben ik weer begonnen te sporten, en eigenlijk een paar maanden later dacht ik: "ik ga hier echt mee door, en ik wil dat intensiever doen en ik ga er een trainer voor vragen en zo, om het nog professioneler aan te pakken".  

 

Maar in tegenstelling tot heel wat atleten, want je raakte ongezonde voeding al even aan: jij traint nu volledig op gezonde voeding?  

 

De eerste twee jaar dat ik triatlon deed at ik gewoon alles, en had ik geen aandacht voor wat ik allemaal at. Maar toen had ik nog steeds gezondheidsproblemen, want ik heb eigenlijk, als ik aan mijn jeugd terugdenk, ben ik heel veel ziek geweest. Ik heb heel veel ontstekingen gehad; ik heb een botontsteking in mijn heup gehad, ik had een hartvliesontsteking, en zo van die rare dingen allemaal, dus ik had geen weerstand. En de eerste twee jaar dat ik sportte was ik heel veel aan het sporten, en dronk ik niet meer en niet meer roken en zo, en respecteerde ik ook de nachtrust. Maar toen werd ik nog steeds ziek, terwijl ik dacht: "nu ga ik wel de gezondste mens ter wereld worden". En zo ben ik eigenlijk bij de voeding terechtgekomen. En je hebt toen ook boeken erover geschreven.  

 

We hebben hier "Op weg naar de Balans" en je nieuwe boek "De basis van natuurlijke voeding". Vanwaar ineens dan die fascinatie met voeding en wat deed dat met jou?  

 

Omdat ik toen, zoals ik net vertelde, problemen had met mijn gezondheid. En toen ben ik gewoon gaan experimenteren met voeding, ik heb vooral heel veel dingen gelaten, zoals geraffineerde suikers en geen zuivel en geen vlees eten en zo, en ik ben dat gaan vervangen door allemaal natuurlijke ingrediënten, zoals granen en peulvruchten en heel veel groenten op verschillende manieren bereid, fruit en zaadjes en pitjes en nog allemaal andere ingrediënten. En vanaf dat moment voelde ik gewoon... En ik voelde dat eigenlijk na 1 of 2 weken onmiddellijk dat ik gewoon al veel beter was. En ik ben daar gewoon mee doorgegaan, en gaandeweg werd ik gewoon altijd beter. Dus eigenlijk vanaf dat ik in 2007 met die gezonde voeding begon, ben ik eigenlijk nooit meer echt ziek geweest en heb ik nooit meer antibiotica moeten nemen, terwijl ik dat heel mijn jeugd tot dan elk jaar 2-3 keer moest doen.  

 

Je zegt: ik eet geen vlees meer. Heel wat criticasters van vegetarisme die zeggen: "heb je dan genoeg bouwstoffen binnen? Heb je genoeg energie?" Maar ja, jij doet triatlons, dan moet dat toch wel zo zijn? Want anders loop je die toch niet uit?  

 

Ja, zeker weten, maar... Vroeger was ik een echte vleeseter. Elke maaltijd moest ik vlees hebben. Had ik geen vlees, dan had ik geen voldaan gevoel. Dan zei ik tegen mijn moeder: "dat werkt niet". Dus ik moest vlees hebben. Maar ja, sinds 2007 eet ik nooit vlees meer. Ja, misschien 2-3 keer per jaar, op sociale gelegenheden, dan ben ik heel flexibel en dan kan ik wel eens een stukje vlees eten, maar thuis eet ik dat nooit. Ik eet enkel wel vis om de 2 weken. Maar ik merk gewoon dat ik dat niet nodig heb. Ik verlang er ook helemaal niet naar, maar je moet er wel op letten dat je voldoende proteïne eet uiteraard.  

 

En waar haal je dan de proteïne uit?  

 

Uit peulvruchten, dus bonen eigenlijk, hè? Kikkenerwten, linzen, zwarte bonen, rode bonen... Je hebt heel veel verschillende. Je hebt ook ingrediënten die gemaakt zijn van bonen, zoals tofoe of tempei. Je hebt gefermenteerde sojaboon, natto noem je dat. En dan heb je ook nog een eiwitbron, dat zijn eigenlijk de eiwitten van een graan. En dan heb je bijvoorbeeld... Dat is een nieuw product, nu 2 of 3 maanden op de markt, dat zijn eigenlijk eiwitten van hennepzaadjes, in de vorm zoals tofoe eigenlijk. Dat is een geweldige eiwitbron. Dus eiwitten gaan ook zeker niet tekortkomen. Ik heb daar ook heel veel mee geëxperimenteerd. Het eerste jaar dat ik met die natuurvoeding bezig was, was ik niet zo hard bezig met die eiwitten. Toen was ik gewoon bezig een gebalanceerde maaltijd te eten. Maar een paar jaar later kwam ik erachter, omdat ik zoveel train; 20-30 uur per week, dat ik toch iets meer eiwitten moet eten. En dat ben ik toen ook gaan doen, en toen ben ik wel een paar kilo's, van 72 naar 75 kilo gegaan, en toen voelde ik me eigenlijk wel sterker, dus ik kreeg nog meer spieren. En toen, dat was in 2013, dacht ik ook van: "ik ga op dat elan verder, en ik ga nóg meer eiwitten eten". Dus eigenlijk nog eens verdubbeld. En toen ben ik ook wel iets meer krachttraining gaan doen. Dat was dan wel krachttraining met heel het lichaam, zoals pompen en optrekken en zo.  

 

Ja, functionele krachttraining.  

 

Ja, dus mijn eiwitten verhoogd, en toen ben ik van 75 naar 79 kilo gegaan. Dat zijn allemaal spieren, hè?  

 

Als je het puur in gewicht uitdrukt is het geen goed nieuws natuurlijk, maar als het spieren zijn, dan is het wel positief.  

 

Dus als allround atleet was ik echt gewoon berensterk, En was ik gewoon nog nooit niet zo sterk geweest. Als ik bijvoorbeeld werd gevraagd om een tafel weg te zetten die 50 kilo weegt, dan pakte ik die gewoon op. Dan kon ik dat makkelijker doen dan dat ik dat ooit kon. Maar in 2014 ervoer ik wel dat mijn gewicht te veel was. Het was niet meer efficiënt voor mijn lichaam. Als je ten opzichte van 2 jaar daarvoor 7 kilo meer weegt, en je moet berg op fietsen, dan moet je ook meer naar boven tillen. En als je de marathon loopt, moet je het ook altijd meesleuren. Als je ziet: een marathonloper wil zo weinig mogelijk wegen. Maar dat is niet erg, ik vond dat een heel erg interessant experiment, en ik wist toen eigenlijk dat mijn ideale gewicht 75 kg was, dus dit jaar heb ik daar ook naar gewerkt  

 

Maar je bewijst: het kan dus wel met gezonde voeding en vegetarisch, hè?  

 

Zeker weten, en ook zonder geraffineerde suiker, hè? Dat gaat ook perfect eigenlijk.  

 

Je gaat nog een stap verder, want ik vertelde daarstraks al: heel veel sporters drinken de ene energiedrank na de ander en van die suikerrepen en zo verder. Maar jij hebt nu een reeks uitgebracht met eigen producten; gezonde sportdranken en producten.  

 

Ja, dat klopt. Ik was dus altijd bezig met die voeding, en ik dacht: wat kan ik nu eten op de fiets? Omdat er niet zoveel aanbod was. Zeker niet een paar jaar geleden. En toen dacht ik van: "ik ga beginnen met een reep te maken. We hebben hier een gebalanceerde maaltijd; hoe kan ik dat omzetten in een reep?" Dat was het vertrekpunt. En toen heb ik eigenlijk een reep gemaakt waardat koolhydraten en een klein beetje eiwitten en goede vetten en veel mineralen in zit. En die géén geraffineerde ingrediënten bevat, die geen geraffineerde suikers bevat, geen bewaarmiddelen en geen kleurstoffen. En die licht verteerbaar is en ook voor langdurige energie. Dus eigenlijk een reep die helemaal niet belastend is. Want dikwijls is het zo: als je heel veel traint... Sporten is eigenlijk een belasting voor je lichaam. Je moet ervan recupereren. En ik denk dan dat het ook het beste is om jezelf te voeden met voeding die niet belastend is voor je lichaam maar die jezelf voedt. Want als je nu iets met heel veel geraffineerde suikers of iets ongezonds zou gebruiken, dan kan het zijn dat dat nóg eens een belasting is voor je lichaam. En als je dan dagelijks traint, dan ben je eigenlijk niet zo efficiënt bezig, en dan duurt het langer voordat je gerecupereerd bent, of je weerstand zakt, je kan ziek worden of een blessure krijgen.  

 

Maar blijkbaar was er vanuit de farma ook wel interesse in jouw product, hè?  

 

Ja, sinds 2012 ben ik daarmee bezig, en dus vorig jaar, dus eigenlijk na 3,5 jaar heeft Omega Pharma het eigenlijk overgenomen. En nu valt... Het merk is Innerme, hè? Innerme, natural sports nutrition. Het is nu een onderdeel van Oce Bio, en Oce Bio is ook een onderdeel van Omega Pharma. Oce Bio is een natuurvoedings- groothandel, die in Wommelgem zitten. En ik werk nu vooral met die mensen samen om van Innerme een mooi en volwaardig sportmerk te maken.  

 

Maar het zijn nog altijd dezelfde gezonde producten gebleven?  

 

Ja, dus na de repen zijn ook nog de energiegels gekomen, en natuurlijke dorstlessers en energiedrank eigenlijk, en dan komt er nu nog een hele reeks nieuwe producten bij, die worden allemaal gelanceerd in het voorjaar, komend jaar in 2016.  

 

Proficiat, daar kijken we alvast naar uit.  

 

Ja, dank je wel.  

 

Dirk, dank je wel voor je komst naar de studio.  

 

Ja, dank u.  

 

En u, beste kijker: bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief