Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

We zijn massaal suikerverslaafd. Suiker maakt dik en ziek. Volgens voedingsspecialiste Carola van Bemmelen kunnen we gerust zonder. Ze vertelt hoe je aan het zoet kan weerstaan en wat de alternatieven zijn.

 

Dag Carola, welkom in de studio.

 

Hallo, leuk dat ik bij jullie mag zijn.

 

We gaan het vandaag hebben over suikers. Wat is er mis met suikers?

 

Ja, van alles. Het is natuurlijk heel erg lekker. Ik vind het zelf ook nog steeds heel erg lekker. Maar het gooit de boel goed overhoop in je lichaam, dus het is niet zo handig om het heel veel te nemen.

 

Maar wat zijn dan concreet de gevolgen van die suikers?

 

Er zijn natuurlijk heel veel dingen die je kan bedenken. Eentje is dat je er honger van krijgt. Dus dat je er meer door gaat eten, waardoor je dikker wordt. Het kan voor allerlei welvaartsklachten zorgen, zoals migraine, hart- en vaatziekten, diabetes is natuurlijk een hele bekende. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken, of het heeft wel een link met suiker. En ik zie ook gewoon dat als mensen stoppen met het eten van suiker, dat ze ontzettend opknappen.

 

Als jij het over suiker hebt, gaat het dan puur over geraffineerde suikers of suikers in het algemeen?

 

Ik heb het over geraffineerde suikers, dus de witte suikers die aan producten worden toegevoegd. Maar ik heb het ook over de snelle koolhydraten, dus het zijn de producten die veel zetmeel bevatten,

en dat zetmeel wordt in je lichaam eigenlijk ook heel snel omgezet in suikers. Dus die gedragen zich in je lichaam eigenlijk ook als suiker. En daarnaast heb je natuurlijk nog de zoetstoffen. Want wat het met ons lichaam is: ons lichaam proeft zoet en reageert daarop, dus het reageert niet op: "oh, dit is witte suiker, daar moet ik dit protocolletje op, en oh, dat is zoetstof, daar moet ik dat protocolletje op". Ons lichaam geeft echt aan: "dit is wat ik proef. Het is heel zoet, dus ik moet heel veel insuline, het suikerverwerkende hormoon, aanmaken om de boel weer in balans te krijgen. En ja, dan begint de ellende.

 

Dus een cola light is eigenlijk even slecht als een gewone cola?

 

Ja, dat zou je wel kunnen zeggen, en ons lichaam kent niet het verschil tussen zoetstoffen en suikers, dus de zoete smaak triggert de processen in het lichaam. En het voordeel wat je dan nog wel hebt van een gewone cola, is dat er nog calorieën aankomen, weliswaar in de vorm van suikers, maar er komt nog iets. En als je zoetstof gebruikt komt er natuurlijk helemaal niks, dus het is alleen nog maar erger.

 

Oké, maar kunnen we eigenlijk wel zonder suikers? Want die suikers zijn er toch ook voor iets in onze wereld.

 

Ja, dat is ook zo'n leuk ding. Veel mensen denken: "je moet toch suiker hebben?" En het is 'ja' en 'nee'. Onze hersenen, ons centraal zenuwstelsel, die draaien op suikers, Dus die hebben wel degelijk suikers nodig als brandstof, maar dat zijn niet de suikers uit toegevoegde suikers, dus dat zijn echt de suikers die uit groente en uit fruit komen. Dat is eigenlijk waar ons centraal zenuwstelsel, onze hersenen, het allerbeste op kunnen draaien. Ook omdat het samenkomt met vezels, dus die zaken worden heel gelijkmatig afgegeven, en dat is eigenlijk veel belangrijker voor ons lichaam dan al die zoetstoffen, en al die suikers die in allerlei energie- dranken en weet ik het wat zitten, want eigenlijk is het gewoon vergif voor ons lichaam.

 

Als je wil kiezen voor zo'n suikervrije levensstijl, en je beschrijft het ook in je boek: '100% suikervrij', hoe pak je dat dan aan? Hoe start je ermee?  Nou ja, het allerbelangrijkste als je start is dat je weet waar je aan begint, dus dat je je goed voorbereidt, en dat je voor jezelf echt weet van: "hee, dit zijn de suikers, dit zijn de producten die zich gedragen als suiker, en dat zijn de dingen die ik gewoon ga vermijden", maar ook hoe je dat gaat doen. Want het voornemen is één, maar de invulling is natuurlijk veel belangrijker. Dus het is heel belangrijk om je goed voor te bereiden. Dat kan natuurlijk door de boeken te lezen. Het kan ook zijn dat je op internet eens wat onderzoek gaat doen, eens gaat kijken: hee, wat valt nou onder suikervrij en wat niet? Want daar zijn ook nog weer heel veel verschillende opvattingen en meningen over.

 

Het is uiteindelijk een hele lijst van dingen die wegvalt. Heel vaak ook gemakkelijke voeding, die dan plots vervangen wordt door dingen waar iets meer voor- bereiding en tijd in gaat kruipen. Dus dan moet je daar toch inderdaad zoals je zegt even goed voorbereiden.

 

Dat is zeker in het begin. Wat ik vaak zie is dat mensen de eerste twee weken er best wel druk mee zijn. Dat ze ook zeggen van: "het lijkt wel alsof ik de hele dag in de keuken sta, ik kom nergens anders meer aan toe en het lijkt alsof niks meer mag". Dat soort argumenten horen wij gewoon heel erg vaak. En na een week of twee hebben ze die klik gemaakt, en hebben ze in de gaten van: "hee, het is eigenlijk niet zo lastig als het lijkt". Het is eigenlijk heel eenvoudig. Want heel veel dingen vallen gewoon af, dus daar hoef je niet meer over na te denken. En op het moment dat ze dat hebben, en dat ze het ritme er gewoon in hebben, ook met eten koken en voorbereiden en goede planning, dan gaat het eigenlijk vanzelf. En wat je dan ook ziet natuurlijk, zeker na een week of twee, dan zijn die ergste ontgiftingsverschijnselen, die afkickverschijnselen, zijn weg.

 

Is het echt afkicken?

 

Ja, het is echt afkicken. En de één heeft daar veel meer last van dan de ander. Er zijn mensen die worden daar echt beroerd van, en die zijn echt niet te pruimen een paar dagen, en daar moet je gewoon met een grote boog omheen. Maar er zijn ook mensen die zeggen: "wat moet ik dan voelen want ik voel helemaal niks". Die zijn dus veel makkelijker erdoorheen te krijgen. En wat je gewoon zien is dat eigenlijk na met name die eerste twee weken het voor mensen ook leuker begint te worden, want ze krijgen meer energie... Als je echt overgewicht hebt gaat er vaak wel het één en het ander aan kilo's af. Ja, dan wordt het leuk. Dan zie je waar je het voor doet. En als het dan ook nog makkelijker gaat en je omgeving gaat reageren van: "goh, wat zie je er goed uit en wat doe je?" Ja, dan is het ook veel makkelijker om het vol te houden.

 

Wat is het verband tussen suikers en emo-eters?

 

Suikers en emo-eters... Ja, het punt is: suiker zorgt voor een heel snel goed gevoel. In je hersenen: de neurotransmitters dopamine en serotonine worden onder andere aangemaakt uit suikers. En dat zijn dus niet weer die snelle suikers die we eten, maar dat zijn de suikers uit groente en fruit. Maar goed, daar zit natuurlijk een verwarring in, omdat veel mensen die neuro- transmitters toch tekortkomen vanwege stress, vanwege niet lekker in hun baan zitten, misschien niet goed in hun relatie zitten, te druk zijn, niet lekker in hun vel zitten in het algemeen, grijpen we heel snel naar die suikers voor een instant goed gevoel. De emotie is: ik voel me niet lekker, en je reageert door suikers te eten, in plaats van eens te gaan kijken: "waar komt nu die emotie echt vandaan?" "Wat is het nou waardoor ik me echt niet lekker voel, en kan ik daar wat aan doen?"

 

In je boek schrijf je ook dat wilskracht alleen niet werkt. Dat vind ik jammer klinken eigenlijk.

 

Ja, jammer hè? Ja. Het zou zo mooi zijn, maar als wilskracht zou werken zouden veel meer mensen resultaten halen, en dat gebeurt niet. Wilskracht werkt op korte termijn. En ze zeggen ook wel: "wilskracht is een spier die je moet trainen, je moet het vaak genoeg doen en uiteindelijk wordt die spier sterker". En dan denk ik: "ja jongens, het zal allemaal wel", maar het kost heel veel energie, want je doet het op je hoofd. En je hebt bedacht dat het moet lukken, en buigen of barsten; we gaan ervoor en het moet gewoon gaan. Maar uiteindelijk kost dat heel veel energie. En het is eigenlijk als tegen de stroom inzwemmen omdat je vindt dat je dat moet doen, maar je komt bijna niet vooruit en het kost je lichaam zoveel kracht dat je het op een gegeven moment gewoon niet meer volhoudt.

 

En hoe moet het dan wel? Wat is dan het alternatief daarvoor?

 

Het alternatief is wat ik zei: "go with the flow", dus accepteer dat je bent waar je bent, en dat je kan doen wat je kan doen. En dat hoeft natuurlijk ook weer niet een excuus te zijn om te zeggen: "ik ben wat ik ben, en ze moeten me maar zo nemen". Dat is het andere uiterste. Maar waar het wel om gaat is dat je kijkt van: "hee, wat is nou redelijk in mijn situatie?" Er zijn mensen die bijvoorbeeld in een verhuizing zitten, of in een hele stressvolle situatie, en die dan toch die voeding om willen gaan stellen. En dan denk ik ook van: jongens, wacht daar even mee, en doe het zo goed mogelijk maar pak dat op momenten dat je wat meer rust hebt voor jezelf. Wees wat vriendelijker voor jezelf, ik denk dat dat het wel is. En er zijn ook mensen die echt absurde resultaten willen bereiken. Die bijvoorbeeld bij mij komen voor een persoonlijk plan - want ik maak ook persoonlijke voedingsplannen - en die dan eigenlijk een BMI hebben van 20-21. Dat is echt gewoon een hele gezonde BMI, en die dan toch nog 10 kilo eraf willen. Dan denk ik ook van: "ja jongens, hee van wie moet dat? En waarom moet dat?" Wees blij met wat er nu is en ga vanuit die acceptatie aan de gang. En dan zul je merken dat er gewoon veel minder stress op komt te staan, en vanuit daar kun je vaak veel betere resultaten halen. Het gaat misschien iets minder snel, maar uiteindelijk zijn de resultaten dan wel blijvend en dat is natuurlijk het allermooiste.

 

Oké, voor mensen die hiermee aan de slag willen: waar is het boek te koop?

 

Het boek, en dan heb ik eigenlijk twee belangrijke boeken... Het eerste boek waar alles in staat als je af wil kicken van de suiker en het tweede boek voor als je afgekickt bent en hoe dan verder, die zijn te koop op de Sugarchallenge-site: www.sugarchallenge.nl. Mensen kunnen ook kijken bij de grotere boekverzendadressen zoals Bol.com, en natuurlijk gewoon in de boekenwinkels.

 

Oké, dank je wel voor je tijd.

 

Graag gedaan, jij ook bedankt.

 

En u, beste kijker: bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief