'Dieten maakt net dik'



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Diëten werkt niet. We worden er zelfs dikker door. William Cortvriendt schreef er het boek 'Maak je niet dik' over. Hoe dat precies zit, vraag ik hem zelf.

 

Lees ook het boek: Maak Je Niet Dik


07-03-2016 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Diëten werkt niet. We worden er zelfs dikker door. William Cortvriendt schreef er het boek 'Maak je niet dik' over. Hoe dat precies zit, vraag ik hem zelf.

 

Dag William, welkom in onze studio. Je hebt een ongelofelijk interessant boek geschreven: maak je niet dik. Het gaat in eerste instantie ook over diëten en waarom diëten niet werken. En waarom werken diëten niet?  

 

Diëten werken eigenlijk nooit. Ze werken zelfs averechts. Omdat mensen worden aangeraden om minder calorieën te gaan eten en met name ook minder vet. En het te dik zijn komt niet door te veel eten, het komt daarentegen door de verkeerde voeding te eten. Dus dat we onze natuurlijke voedingsmiddelen - daar bedoel ik eigenlijk mee verse voedingsmiddelen - geleidelijk aan hebben vervangen door veel makkelijk prepareerbaardere voeding, zoals kant en klaar voeding die we even in de magnetron of even in de oven kunnen opwarmen en opeten.  

 

Ja, want dat is wel gemakkelijk natuurlijk, hè?  

 

Dat is gemakkelijk en we werken tegenwoordig bijna allemaal. Dus het is niet meer zo dat de vrouw thuis het huishouden doet en die een verse maaltijd prepareert. Nee, we werken allebei. We hebben het druk, we hebben kinderen die naar de muziekles en naar de voetbal moeten. En de voeding schiet er dus een beetje bij in.  

 

Maar je zegt in het begin: het werkt zelfs averechts. We worden er dikker van. Hoe werkt dat mechanisme dan precies?  

 

Ja, dat mechanisme weten we al sinds de Tweede Wereldoorlog. In de Tweede Wereldoorlog hadden de Amerikanen door dat er in bezette gebieden, met name in concentratiekampen, heel veel honger werd geleden. Toen hebben ze in 1944 een experiment opgezet om te kijken met wat voor dieet deze uitgehongerde mensen zo snel mogelijk boven Jan zouden komen. Ze hebben daar 34 vrijwilligers voor genomen; mannelijke studenten. Die hebben ze gedurende 24 weken uitgehongerd. Het bleek dat alle diëten die mensen heel snel weer aan hun normale gewicht lieten komen, maar het bleek ook dat die mensen een obsessie bleven houden met voeding en dat hun gewicht tot gemiddeld 10% boven hun oorspronkelijke gewicht uitkwam. Dus we herkennen dit fenomeen allemaal via het zogenaamde jojo-effect. Mensen gaan zich toch wat uithongeren, kunnen dat natuurlijk niet een leven lang volhouden, want het is nogal een marteling om dat te doen. Op een gegeven moment gaan ze weer normaal eten, en hun gewicht komt razendsnel terug. Dat fenomeen kent iedereen. Maar dat men over het oorspronkelijke gewicht heen gaat en dat men misschien zelfs wel de eerste stap heeft gemaakt naar vetzucht, dat is veel minder bekend.  

 

Als we dan objectief te veel wegen, wat moeten we dan wel doen?  

 

De beste stap en eigenlijk de enige stap die duurzaam gaat werken is om zoveel mogelijk voorbewerkte geraffineerde voeding laten staan - eigenlijk alles waar een label op staat - en zoveel mogelijk naar verse voeding gaan. Dus geen yoghurt meer met voorbewerkt fruit of een kleurtje waarvan men zegt dat het echt fruit is. Neem een volle yoghurt met vers fruit erin. Neem verse groente. Geen salamiworst of wat dan ook, maar vers vlees, verse kip, en dan zie je eigenlijk dat die mensen bijna altijd gaan afvallen. Dat is overigens ook bewezen overigens in een onderzoek, anno 2003. Een heel mooi uitgevoerd onderzoek, gepubliceerd ook, waarin te dikke mensen werden verdeeld in twee groepen. Eén groep kreeg een klassiek calorie-arm vetarm dieet voorgeschreven en de andere groep mocht zoveel eten als ze maar wilden. En nog een keer: zoveel eten als dat ze maar wilden. En na 6 maanden bleek dat de mensen die zoveel aten als ze wilden, maar wel vaste voeding, 3 keer zoveel waren afgevallen als de mensen die honger hadden geleden. En degenen die honger hadden geleden, die moeten natuurlijk een keer stoppen, liever eerder dan later zelfs nog, en degenen die verse voeding hadden kunnen dat hun leven lang volhouden. En dit onderzoek is inmiddels door 20 anderen bevestigd.  

 

In je boek heb je het naast obesitas ook over de andere gevolgen van overgewicht. Ik denk bijvoorbeeld aan suikerziekte. Hoe zit dat precies?  

 

Eigenlijk is het te dik worden maar de eerste stap van het ziek worden. We bevatten dat medisch samen met een term die heet: het metabolisch syndroom. Het begint eigenlijk met het te dik zijn en in het bloed al kunnen aantonen dat een aantal dingen misgaan. Allereerst natuurlijk hoge bloeddruk, maar ook het vetgehalte in het bloed, en het suikergehalte in het bloed, het cholesterolgehalte in het bloed, en het eerste wat we dan vaak zien opkomen is diabetes type 2. Die mensen moeten medicijnen gaan slikken, die moeten een dieet gaan volgen... En de latere stappen zijn natuurlijk de verdere complicaties van diabetes; hart- en vaatziekten kennen we allemaal al. Veel minder bekend is ook dat we veel meer kans hebben, veel meer risico hebben, op kanker, en dat ook dementie, waarvan we allemaal weten dat er een soort epidemie op ons af aan het komen is, en dat ook dementie een gevolg kan zijn van diabetes. In Amerika wordt zelfs dementie al diabetes type 3 genoemd.  

 

Dus toch oppassen met dat overgewicht?  

 

Ja, oppassen met het overgewicht. Het is de eerste stap, het eerste teken van ons lichaam, dat we eigenlijk niet tegen de voeding kunnen die we dagelijks nemen. En het is een heel hard signaal van ons lichaam: "stop met het eten van geraffineerd voedsel". Met name ook met frisdranken. Neem verse voeding en het zal veel beter met je gaan. En dan om even een idee te geven hoe belangrijk dat is: een 50-jarige die de diagnose diabetes type 2 krijgt, wordt meteen 8 jaar van zijn levensverwachting afgehaald, 8 jaar! En dat is nog afgezien van de afname van kwaliteit van leven. Want iedereen weet dat diabetes geleidelijk aan gepaard gaat met allerlei complicaties, zoals gewrichtspijnen, zenuwpijnen, impotentie, hart- en vaatziekten en noem maar op.  

 

Wat opvallend was in je boek is dat je het op een gegeven moment ook over vitamine D hebt. Wat heeft dat met heel dit verhaal te maken?  

 

Vitamine D is... In tal van presentaties noem ik het altijd: 'the lowest hanging food om je gezondheid te verbeteren'. Wij zijn bijna allemaal deficiënt aan vitamine D. Dat is voor het eerst ontdekt in de Verenigde Staten toen men ontdekte dat hoe noordelijker men in de Verenigde Staten woonde, hoe hoger de kans op kanker en hart- en vaatziekten was. Men had heel lang niet door waarom dat was. Toen kreeg iemand het idee: zou het iets met zonneschijn te maken kunnen hebben? Want hoe zuidelijker je in de Verenigde Staten woont, hoe meer zonneschijn je natuurlijk hebt. En toen zijn ze het vitamine D gaan meten en kwam men achter 2 zaken. Het eerste dat meer dan 50% en bij de zwarte bevolking bijna 100% een tekort heeft aan vitamine D, en het bleek ook dat als men vitamine D supplementeerde tot boven een bepaald niveau, - dat is 30 nanogram per milliliter, dat noem ik ook in mijn boek - dat er dan veel minder kanker, haat- en vaatziekten en ook multiple sclerose opkwam.  

 

Dus maar om vitamine D bij te krijgen is het dan voedingssupplementen nemen?  

 

Ja, de oorzaak dat een groot deel van de bevolking een tekort heeft aan vitamine D is omdat we massaal het vet uit de voeding zijn gaan weghalen. We hebben allemaal halfvolle voeding in huis, vetarme voeding, enzovoorts. En vitamine D is een vetoplosbare vitamine en is dus een groot deel verwijderd uit deze voeding. De tweede reden is dat we natuurlijk allemaal binnen zitten. Dus we zijn het interieur aan het opnemen binnen en niet lekker buiten terwijl hier waar ik ben in Spanje toch het zonnetje schijnt. En hierdoor zijn we zo deficiënt geworden van vitamine D dat we uiteindelijk symptomen krijgen. Vitamine D is overigens heel goed te meten en voordat je aan de supplementen gaat: ga eerst naar je huisarts en vraag de huisarts om een bloedonderzoek te doen.  

 

En om even te checken: waar zit je al? En op basis daarvan te beslissen wat je nog extra nodig hebt?  

 

Ja en zoals ik net al zei: ik woon in een veel zonrijker gebied dan Nederland of België. En toch dacht ik 2 jaar geleden: "ik moet het ook eens laten meten". En wat bleek? Ik was zelf deficiënt. Wel marginaal deficiënt. Het enige voedingsmiddel- supplement dat ik neem is vitamine D.  

 

Dank je wel voor al deze uitleg. Mensen die meer over het onderwerp willen weten kunnen natuurlijk jouw boek lezen. Waar is het te koop?  

 

Het is op het internet te koop en eigenlijk heeft elke goede boekhandel het.  

 

Oké prima, dank je wel voor je tijd.  

 

Ja, graag gedaan.  

 

En u, beste kijker: bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief