Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Hoe krijg je meer zelfvertrouwen? En kan iedereen zelfvertrouwen opbouwen? In deze Healthlab.tv-aflevering helpen we je op weg.  

 

Dag Steven, welkom in de studio.  

 

Dag Kevin, goeiemiddag.  

 

We gaan het vandaag hebben over zelfvertrouwen. Maar misschien om te beginnen, wat is zelfvertrouwen precies?  

 

Zelfvertrouwen is eigenlijk een gevoel dat je over jezelf hebt, in gelijk welke situatie. Mensen met veel zelfvertrouwen vinden het ok, gelijk hoe de situatie zich voordoet, en zijn dus niet afhankelijk. Terwijl mensen met weinig zelfvertrouwen vaak, afhankelijk van die situatie, die persoon in de buurt, zich telkens anders gaan opstellen.  

 

Maar een gebrek aan zelfvertrouwen, is dat dan een soort angst?  

 

Wel, het tegenovergestelde van zelfvertrouwen, is inderdaad angst. Stress voelen, onzekerheid. Eigenlijk kan je het misschien vergelijken... Beeld u in, iemand die zegt: ik hoop dat ik morgen gas slagen voor dat examen, versus iemand die zegt: ik ben er zeker van dat ik ga slagen voor dat examen. Het is een ander soort van energie en de eerste persoon gaat ook... er is twijfel, gaat zich ook buiten zichzelf zetten... terwijl de tweede persoon, die legt de controle bij zichzelf.  

 

Is dat dan meteen ook de reden waarom we dat zelfvertrouwen verliezen?  

 

Ja, er zijn verschillende manieren hoe je zelfvertrouwen kan verliezen. Het kan bijvoorbeeld zijn, dat je bepaalde gedachten over jezelf hebt, van, ik ben niet goed genoeg. En dat je die gedachte ook gaat projecteren bij de andere. En dan wordt dat versterkt.  

 

Wacht even, wat bedoel je met dat dan projecteren bij de ander?  

 

Stel, zeg van, iemand met weinig zelfvertrouwen heeft het gevoel: ik ben niet goed genoeg.  

 

Ja.  

 

En zegt bijvoorbeeld: ik kan slecht presenteren. Stel dat die een presentatie moet doen voor zijn team... dan gaat die waarschijnlijk denken, als iemand wegkijkt of iemand kijkt naar zijn laptop of GSM: "Oei, het is niet interessant, ik ben niet goed genoeg". Dus je gaat bevestiging zoeken, voor hetgeen wat je zelf voelt, bij anderen. Dat is het principe van projectie.  

 

Ok, ja. Maar dat is dan eigenlijk een neerwaartse spiraal.  

 

Dat is ergens een neerwaartse spiraal, als je je daar niet van bewust bent. En daar, bij de School voor Zelfvertrouwen, proberen wij wel een verandering in te brengen. Dus enerzijds door zelfinzicht. We werken daar bijvoorbeeld via het enneagram-persoonlijkheidsmodel. Ik weet niet of je dat kent?  

 

Ja.  

 

Ok. Anderzijds via relaxatieoefeningen. Waarbij je, als het in moeilijke momenten wat te ver gaat... je ook jezelf onder controle kan brengen en dat je ook terug het contact met jezelf gaat herstellen.  

 

Een soort meditatie of ademhalingstechniek.  

 

Ademhalingstechnieken, relaxatieoefeningen, inderdaad, ja. En tenslotte werken we ook via doelstellingen. Want eigenlijk, mensen met weinig zelfvertrouwen, die kruipen in hun comfortcirkel. En die comfortcirkel, die houdt ons vrij klein. En, zoals we allemaal weten, the magic happens outside the comfortcircle. Dus wat we gaan doen, we werken rond droomdoelstellingen. Dat is ineens heel hoog. Maar we gaan dat een beetje 'downchunken' in kleine uitdagingen. En die kleine uitdagingen, daar gaan we de mensen ook in assisteren.  

 

Maar als we dat nu eens concreet maken, op dat voorbeeld van: ik moet morgen een presentatie geven. Want dat is het voorbeeld dat iedereen kent.  

 

Vaak, ja.  

 

Hoe vertaalt zich dat dan in die droomdoelstelling en die tussenstap?  

 

Ja, dat hangt er een beetje vanaf. Hoe zit die persoon er vandaag in? Het start ook van, waarom wil die persoon dat doen? Is dat omdat die zegt... "dat is echt een milestone voor mij, dan ga ik echt durven tonen wie ik echt ben." Want daar gaat het ook over, zelfvertrouwen, durven tonen wie je bent. Of is het van: ik wil niet afgaan? Je hebt twee soorten motivaties. Enerzijds het plezier, iets te kunnen bereiken, anderzijds de pijn vermijden. En de pijn vermijden, dat werkt, naar het schijnt, veel sterker in het verhaal dan een tof moment.  

 

Dat is bij verkoop ook altijd het sterkste verkoopargument.  

 

Ja, ook inderdaad. Het werkt inderdaad. Maar los daarvan kan je dan die grote presentatie, bijvoorbeeld, gaan 'downchunken'. En bijvoorbeeld... ik weet niet of je Toastmasters kent?  

 

Ja.  

 

Dat is een vereniging waarin je je skills rond presenteren kan gaan verbeteren. En dan kan je stelselmatig kleine stapjes zetten, om die angst eigenlijk te doen wegnemen. In plaats van ineens, ok, ik ga dat keihard voorbereiden. Als die faalangst daar is, gaat het je toch waarschijnlijk min of meer overvallen. Waardoor dat moeilijk wordt.  

 

Dus eigenlijk, door kleine hindernissen te nemen, wen je aan het idee?  

 

Ja.  

 

En u telkens verplichten die comfortcirkel eigenlijk te gaan uitbreiden dan, op die manier.  

 

Ja, maar met kleine stapjes zodat het toch nog een beetje vertrouwd blijft.  

 

Ja.  

 

Ik geloof eigenlijk eerder in babysteps, zoals men dat zegt. En je ook telkens nieuwe gewoontes eigen maken. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat er andere opportuniteiten zijn, een interview in een TV-studio bijvoorbeeld.  

 

Dat is ineens plots een andere setting.  

 

Voilà, dat zou ook een goede oefening zijn. Maar stelselmatig daar ja tegen durven zeggen.  

 

Ja.  

 

Maar natuurlijk, niet alles gaat van een leien dakje. Dat gaat goed gaan, dat gaat ook een keer slecht gaan. Dat is normaal. Iemand die daarbij kan begeleiden, als coach enzovoort, die kan uw focus ook positief behouden. Want elke failure leert u iets.  

 

En kan echt iedereen zelfvertrouwen aankweken? Of hoe moet ik dat dan verwoorden?  

 

Ja, er zijn een aantal mythes rond zelfvertrouwen. Waaronder: je bent daarmee geboren, of niet. Maar zelfvertrouwen is uiteindelijk ook een vaardigheid, dat je kan leren. zoals leren zwemmen, leren fietsen, enzovoort. Het is alleen zo dat sommige mensen daar iets sneller mee weg zijn, dan andere mensen. En is het ook een stukje in uw genen. En als je een overbeschermde opvoeding hebt gehad, dan zal dat waarschijnlijk iets moeilijker worden. Maar het is in principe wel aan iedereen gegeven.  

 

En wat is eigenlijk het verschil tussen zelfvertrouwen en assertiviteit?  

 

Assertiviteit wordt vaak geplaatst in de context van omgaan in relatie tot andere mensen. Vaak klantenassertiviteit en support services. Maar eigenlijk is het een ... Ja, als de basis niet goed zit, dat is zelfvertrouwen en ook uw zelfbeeld, die twee. Zelfbeeld is eigenlijk de som van alle overtuigingen die je over jezelf hebt. Wat vaak ook een link heeft naar de normen en waarden van jouw ouders, maatschappij en andere mensen. Die twee samen maken eigenlijk uw eigenwaarde. En uw eigenwaarde, dat is eigenlijk de quotatie die je geeft aan jezelf, hoe tevreden je over jezelf bent. Wordt een beetje technisch, theoretisch.  

 

Nee, ik kan het nog volgen voorlopig.  

 

Maar ja, op die manier is assertiviteit eigenlijk een gevolg van, als je voldoende zelfvertrouwen hebt, ga je ook assertief kunnen optreden. Ja. Dus die twee zijn gelinkt.  

 

Ja.  

 

En waar moeten we zijn, als we zo een opleiding bij de School van Zelfvertrouwen willen komen volgen?   Ja, dus wij zijn eigenlijk een groep van trainers, ondertussen al bijna een vijftiental. Gespreid over Vlaanderen en een stuk van Nederland. Wij geven zes weken trainingen, waarin we de mensen gaan introduceren met inzichten, relaxatieoefeningen, begeleidende droomdoelstellingen. En die starten eigenlijk gedurende het hele jaar. Dus je kan heel het jaar inpikken. En die worden ook voorafgegaan door introductieworkshops. Dus dan kan je een keer komen proeven van hoe zo'n training er zou kunnen uitzien.  

 

 

Steven, dankjewel voor je komst naar de studio.  

 

Dankjewel.  

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.  

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief