Een paar kilootjes minder, de meesten onder ons gaan er regelmatig voor op dieet. Je ideale gewicht bereiken en dan ook nog eens behouden, is immers niet makkelijk. Ik praat erover met Viviane Van Dyck.


22-08-2016 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Een paar kilootjes minder, de meesten onder ons gaan er regelmatig voor op dieet. Je ideale gewicht bereiken en dan ook nog eens behouden, is immers niet makkelijk. Ik praat erover met Viviane Van Dyck.

 

Dag Viviane, welkom in de studio.

 

Hallo, goedemiddag.

 

Een ideaal gewicht bereiken en dan ook nog eens behouden. Waarom is dat zo moeilijk voor ons?

 

Dat is helemaal niet moeilijk. Maar mensen zijn vergeten hoe ze dat moeten doen. Het begint eerst en vooral met een belangrijk inzicht. Dat is dat we allemaal een verschillend lichaamstype hebben. Een verschillende constitutie. Sommige mensen worden geboren met een eerder klein en breed lichaam, andere mensen worden geboren met een eerder lang en smal lichaam. En daar zijn dan variaties tussen. Je kan klein en smal zijn, of je kan ook lang en breed zijn. Dat zijn zowat de vier basisconstituties waarmee iemand geboren is. En een belangrijk inzicht dat daaruit volgt, is dat je, welk dieet je ook volgt om af te vallen, nooit van constitutie kan veranderen. Je kan nooit van een klein, breed lichaam een lang, smal lichaam maken, met gelijk welk dieet. Dus als eerste is het al belangrijk om dat te beseffen.

 

Ja, want uiteindelijk hebben we allemaal één ideaal beeld, waarnaar we allemaal proberen toe te gaan.

 

Dat is het net. Het ideaalbeeld op dit moment is lang en smal. Maar iemand met brede schouders, of iemand van 1m68, die zal, ongeacht het dieet die volgt, nooit 1m86 worden.

 

Tenzij met heel hoge hakken dan.

 

Ja, die hulpmiddeltjes zijn er dan wel. Maar dat is ten eerste, vind ik, een heel belangrijk inzicht. En ook een inzicht waarin je dan kan ontspannen: "Oké, het is wat het is en ik neem er vrede mee, ik zie mijn lichaam graag". Dat is belangrijk.

 

Het is ook een stuk realistisch kijken.

 

Absoluut. Het nadeel van een klein, breed lichaam te hebben, is dat je misschien heel makkelijk voedingsmiddelen vasthoudt, bijhoudt. Dus dat lange, smalle mensen soms kunnen blijven eten, zonder bij te komen. Dat zal een klein, breed iemand veel minder goed lukken. Anderzijds is een klein, breed iemand dan weer moeilijk ziek te krijgen. Die kan makkelijker ontberingen doorstaan en die kan veel makkelijker gezond blijven, sterk blijven. Dat is dan het voordeel van een klein, breed lichaam te hebben. Uw ideaal gewicht bereiken, is dus voor iedereen een ander gewicht. Maar dat ideaal gewicht bereiken, zou nooit de enige focus mogen zijn van een dieet.

 

Hoe bedoel je?

 

Een dieet volgen, alleen maar om af te vallen en dan uw gezondheid als focus helemaal vergeten, vind ik niet zo'n goed idee.

 

De crashdiëten.

 

Ja, dat is ook niet echt duurzaam. Je kan beter op zoek gaan naar: welk dieet is voedend voor mijn lichaam en heeft als bijwerking ook nog eens dat ik mijn ideaal gewicht makkelijk bereik en behoud? En die diëten bestaan.

 

En nu zit ik te wachten, welk is dat dan?

 

Vooral een plantaardig, volwaardig dieet zal dat makkelijk doen. U naar uw ideaal gewicht leiden en u intussen ook helemaal optimaal voeden. Een plantaardig, volwaardig dieet bestaat uit volle granen. Rijst, gierst, gerst, haver, tarwe, spelt, quinoa, boekweit. Een ongelooflijke variatie die je kan nuttigen. Bonen, in plaats van vlees of kaas, voor uw plantaardige eiwitten. Dat zijn dan de bouwstoffen, waarmee je jouw lichaam gaat opbouwen. Zaden, heel belangrijk in dat plantaardig, volwaardig dieet voor uw mineralen. Zodat je een weelderige haardos, sterke nagels, een goed geheugen hebt ...

 

Daar moet ik dan toch eens naar kijken.

 

Heel goede botten maakt, allemaal met mineraalrijke zaden. Groenten, waaronder ook zeegroenten, maar vooral de groenten van het seizoen en uit uw eigen omgeving. En als je dat eet, liefste Kevin, zijn we eigenlijk al uitgepraat. Dan is het eigenlijk meer vanzelfsprekend om uw normaal gewicht, om het voor u gezond gewicht te bereiken en te behouden. Dat is niet zo moeilijk.

 

Voor heel veel mensen klinken de dingen die je net opsomt als heel exotisch.

 

Daarom hebben we dus een boek geschreven, waarin meer dan 60, 70 recepten staan die mensen daarbij helpen. Ik weet dat dat nu exotisch lijkt, omdat dat een dieet is dat we niet meer zo gewend zijn om te eten. Onze voorouders aten dat nog wel, maar dat is natuurlijk al drie of vier generaties geleden. En in onze cultuur zijn we dat vergeten. Als ik met mensen praat uit Rusland, Thailand, Polen, Spanje, Portugal zelfs, weten die allemaal nog dat hun grootmoeder altijd volle granen at, die vertelde dat. Of die hebben nog kikkererwten in de tuin staan. Voor ons lijkt dat inderdaad een heel-ver-weg-van-mijn-bed-show, daarom geef ik heel veel kooklessen om mensen terug die dingen aan te leren. Het voordeel van mijn kooklessen is dat mensen het vaak heel lekker vinden wat ik klaarmaak en er dan ook nog eens de juiste uitleg bijkrijgen.

 

Het kan zelfs lekker zijn, dus?

 

Alstublieft. Het kan zelfs lekker zijn. Maar dat is inderdaad dikwijls de reactie die ik krijg: eigenlijk is dat nog lekker ook.

 

Ja, maar dat is toch het vooroordeel, niet? Ik zeg het nu al lachend, maar dat is toch wat mensen vaak denken.

 

Als het niet lekker zou zijn, dan garandeer ik u dat ik dat niet al vijftien, zestien jaar aan het doen zou zijn. En ik was iemand die sukkelde met mijn gewicht. Ik kom van een familie waar heel veel mensen goed in het vlees zitten, een beetje overdreven goed in het vlees zitten. En daar dan ook een gepast antwoord op zoeken. Dan heb ik daar, vind ik, voor mezelf een heel goed antwoord op gevonden. Op een duurzaam dieet gaan, dat je makkelijk vol kan houden, omdat het zo lekker is. Wat u automatisch bij een, voor u, gezond gewicht brengt.

 

Oké, dan gaan we dat toch eens proberen.

 

Doen.

 

Dank je wel, Viviane, voor uw komst naar de studio.

 

Alstublieft.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief