Volle granen zoals quinoa, bruine rijst, boekweit en spelt komen de laatste tijd vaak in het nieuws. De ene keer zijn de supergezond, de andere keer maken ze ons dik. Hoe zit dat nu echt? Ik praat erover met Viviane Van Dyck.


06-02-2017 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Volle granen zoals quinoa, bruine rijst, boekweit en spelt komen de laatste tijd vaak in het nieuws. De ene keer zijn de supergezond, de andere keer maken ze ons dik. Hoe zit dat nu echt? Ik praat erover met Viviane Van Dyck.

 

Dag Viviane, welkom terug in de studio.

 

Hallo, dankuwel.

 

Vandaag gaan we het hebben over granen. Waarom granen?

 

Omdat die zeer belangrijk zijn, omdat die zo een slechte reputatie hebben. De dag van vandaag, heb ik beslist om daar eens deftig voor op te komen, voor volle granen.

 

OK. Maar je maakt al een onderscheid, hé, volle granen.

 

Ja, absoluut. Volle granen hebben nu de reputatie van dikmakers te zijn, of koolhydraten te hebben. Klopt natuurlijk. Volle granen hebben complexe koolhydraten. Slecht vertaald heet dat dan trage suikers. Het zijn juist die complexe koolhydraten die voor uw lichaam de brandstof zijn voor uw fysieke en mentale activiteiten.

 

Dus je hebt ze nodig.

 

Je hebt ze absoluut nodig. En waarom zijn ze zo fantastisch? Omdat complexe koolhydraten heel traag vrijkomen in uw bloedstroom, wat maakt dat je kan genieten van een stabiele bloedsuikerspiegel. Tussen haakjes: veel beter kan afblijven van al die snelle suikers die uw bloedsuikerspiegel, als die te laag is, snel omhoog brengen, maar nadien weer, hopla, de diepte in doen zakken, haakjes gesloten. Maar die u ook voorzien van een stabiel energieniveau zodat je rustig kan doorwerken tussen uw maaltijden door. Dat is één reden waarom ik zo een fan ben van volle granen. Vol met complexe koolhydraten. Een tweede reden is: bevatten de vitaminen B-familie. Heel belangrijk voor alle hersenfuncties. Zodat je, al is dat hier één en al stress, toch rustig kan blijven.

Of zodat je helder, gestructureerd kan blijven denken. Heel belangrijk. Waarom ben ik nog zo een fan van volle granen? Omdat er veel vezels inzitten. En die vezels zijn het hoofdvoedsel voor de bacteriën in uw buik die dat nodig hebben, daar zullen we het in een ander gesprek nog over hebben. Maar die vezels zijn ook heel belangrijk om goede stoelgang te maken. Om een goede uitscheiding te kunnen maken van dingen die je niet meer nodig hebt in uw lichaam.

 

Ja.

 

Dus niks dan lof voor volle granen.

 

Maar wat zijn dan volle granen? Kan je eens een paar voorbeelden geven?

 

Ja, bruine rijst. Je hebt die in lange korrel, je hebt die in ronde korrel. Je hebt volle basmatirijst. Je hebt rode rijst die volwaardig is. Je hebt zwarte rijst die volwaardig is. Je hebt jasmijnrijst die volwaardig is. Dus rijst in alle kleuren, geuren en vormen die volwaardig is, is al een vol graan.

 

Ok.

 

Gierst, nog zo een vol graan, werd veel in China en Japan verbouwd. Kleine gele korreltjes. Moet maar een half uurtje koken. Terwijl rijst meestal een uur, gierst maar een half uurtje, dus dat is ook nog eens fastfood. En gierst bij uitstek zorgt ook nog eens voor een heel stabiele bloedsuikerspiegel, dus heel goed voor maag, milt en pancreas. Gerst, dat is een iets grotere korrel, die groeit helemaal rechtopstaand, dus dat is heel goed om uit af te lezen bijvoorbeeld dat als je energie nodig hebt, als je activiteit nodig hebt, als je optimistisch wil zijn, als je vooruit wil gaan: gerst eten. Heel goed en stimulerend voor lever en galblaas.

 

Ja.

 

Dan hebben we nog bijvoorbeeld quinoa, en boekweit, hoewel dat eigenlijk zaden zijn, maar die worden ook onder de volle granen geteld. Ook fastfood. Quinoa twintig minuten, boekweit ocharme een tien minuutjes koken, tien minuutjes zwellen. Dus dat is ook direct klaar en is veel lichter, quinoa alleszins. Boekweit is heel stimulerend voor de nieren en de blaas. Dus in wat wij er allemaal nog meer over weten over die volle granen, Oosterse kennis, heel oude kennis, die hebben ook nog eens allemaal hun specifieke organen waar ze stimulerend voor zijn, waar ze goed voor zijn. Maar zonder al die specifieke kennis te hebben, is het al heel belangrijk om te weten van: steek dat in uw dieet waarom niet driemaal daags, zodat je kan genieten van die stabiele bloedsuikerspiegel en van die energie.

 

Maar dat komt dan in de plek van aardappel of zo?

 

Ja, natuurlijk. Ja. Er is een groot verschil tussen wat aardappelen doen met uw lichaam en wat volle granen doen met uw lichaam. Bijvoorbeeld, aardappelen hebben de neiging van uit te zetten. Daarom is het ook zo heerlijk om aardappelen te eten in een vleesmaaltijd. Vlees doet eerder samentrekken, aardappelen doen uitzetten, dus dat is een goed huwelijk.

 

Ja.

Aan de andere kant, wat doen volle granen? Die gaan net zorgen dat uw spijsverteringsstelsel, uw darmen met name, compact blijven. En dat is het geheim voor vitaliteit en gezondheid. Als uw darmen compact blijven, dat betekent dat daar een goede bloedaanmaak kan gebeuren, dat er een goede afscheiding van afval kan gebeuren. En als dit centrum in uw lichaam compact is, kan dit centrum in uw lichaam ontspannen blijven. Open blijven voor grandioze ideeën, voor inspiratie, en zo moet het eigenlijk zijn. Hier in uw centrum zitten, zodat uw hoofd leeg is en vrij is, terwijl de meeste Westerlingen de dag van vandaag eerder een uitgezette, opgezwollen buikconditie hebben en eerder een gespannen hoofdconditie. Gedachten, zorgen, ideeën, bla bla bla.

 

Nu, ik hoor je zeggen: koken?

 

Ja.

 

Geen brood met veel granen?

 

Ah ja, brood. Ik denk dat dat ook de reden is waarom volle granen een slechte reputatie hebben gekregen. Omdat mensen alleen nog maar denken aan brood als ze het hebben over volle granen. We hebben niet meer door dat volle granen eigenlijk inderdaad op zich bestaan, volwaardig bestaan. En dat die op zich gegeten en gekookt kunnen worden. Inderdaad, koken. Brood is een vorm van granen tot u te nemen, maar momenteel niet zo wenselijk voor de meeste mensen. Omdat brood gebakken is in de oven een zeer samentrekkend effect heeft, meestal hierzo, op de maagingang. En dat dat voor veel mensen als te zwaar wordt ervaren. En als ze dat gegeten hebben, dan voelen ze zich zo zwaar en zo loom en dan hebben ze geen energie meer. Dus heel belangrijk inderdaad om te beseffen dat volle granen ook gewoon volwaardig als hele korrel kunnen gegeten worden en verwerkt kunnen worden in stoofpotjes, in soepen, in salades, in risotto’s, in, ja, noem maar op. En heel smakelijk bereid kunnen worden. Mensen zeggen dan, maar dan moet dat koken. Ja, maar ja, dat is maar gewoon een kwestie van dat op dat vuur te zetten, uw wekkertje te zetten van, ok, binnen een uur gaat dat klaarstaan, en ondertussen kan je je strijk doen, facebooken, TV kijken, een boek lezen, gaan sporten. Dus je kan dat met rust laten. Je moet daar niet een uur zelf vanalles mee zitten doen. Dat kookt op zijn eigen als je het vuur aangezet hebt.

 

OK, ik weet wat we vanavond gaan eten, Viviane.

 

Ja, goed zo.

 

Dankjewel voor je komst naar de studio.

 

Graag gedaan.

 

En, u beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief