Help ik word geleefd!



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Heb jij soms het gevoel geleefd te worden in plaats van zelf achter het stuur te zitten. Iris Willems vertelt hoe je je leven weer in eigen handen kan nemen.


03-04-2017 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Heb je al een account op healthlab.be? Meld je aan

Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

 





Transcript

Heb jij soms het gevoel geleefd te worden in plaats van zelf achter het stuur te zitten. Iris Willems vertelt hoe je je leven weer in eigen handen kan nemen.

 

Dag Iris, welkom in de studio.

 

Dag Kevin.

 

Je hebt een boek geschreven, Help Ik Word Geleefd. Van waar die titel?

 

De titel heeft eigenlijk twee betekenissen. Een eerste letterlijke betekenis. Ik heb het gevoel dat mijn leven vooruitgaat als een sneltrein en het is al maart, maar ik heb eigenlijk amper beseft dat het januari is geweest. Dat gevoel. Zo van, het gaat allemaal veel te snel. En de tweede betekenis is eigenlijk heel veel mensen staan niet stil bij het feit dat ze in een automatisme leven. Ze zijn bijvoorbeeld altijd gewoon van te zeggen, ik moet die brandjes blussen en ze doen dat zonder er bij stil te staan, waarom die ik dat, moet ik dat wel doen, kan ik dat niet delegeren. Of ze zeggen altijd, ik zal u wel helpen. Ze zijn opgevoed met het feit van anderen ten dienste te staan, maar ze staan er niet bij stil dat dat een gewoontepatroon is.

 

En dat kan negatieve gevolgen hebben, zoals een burn-out of zo?

 

Dat kan leiden tot een burn-out inderdaad. Heel vaak zien we dat mensen opgevoed zijn met een aantal overtuigingen, zoals eerst uw werk afwerken en dan pas spelen. En op zich is daar niets mis mee. Dat is goed, eerst werken, dan spelen, anders zou je misschien wat teveel in het speelse blijven hangen. Maar wat zien we nu de dag van vandaag? Doordat er de voorbije 5 à 7 jaar door de economische crisis heel veel bespaard is geweest, minder mensen, meer werk, krijg je je werk niet gedaan. Dus het stapelt zich op voor iedereen, of toch voor de meeste mensen en dan moet je op een bepaald moment zelf kunnen gaan zeggen van, stop ik ga nu eerst even iets anders doen; wat loslaten, ontspannen en daarna gaat het veel efficiënter zijn wat ik doe. Maar doordat wij zo geautomatiseerd, geconditioneerd, of laat ons noemen, geprogrammeerd zijn in eerst dat werk afwerken, zitten we altijd met een schuldgevoel. Want één stemmetje zegt, werk dat nu af. En het ander, het rationele, zegt, het is veel te veel, ik moet eerst een keer stoppen en ik moet wat kalmer doen. En terwijl we daar dan aan toegeven, zegt dat ander stemmetje terug, ja maar, zou je dat wel doen, werk dat eerst af, want dan ben je er vanaf. Zo zitten we in een innerlijk conflict. En het is dat innerlijk conflict dat massa’s energie kost, want dat stopt niet op een bepaald moment, dat gaat van ’s morgens tot ’s avonds en zelfs in uw bed met u mee en dat brandt alle energie op. Dus vandaar komt het tot een burn-out. En dat zie ik eigenlijk bij heel veel mensen. Bij de meerderheid van de mensen die in een burn-out komen, ligt dat aan de basis.

 

Maar het is dan meer dan stress alleen.

 

De burn-out? Ja, uiteraard. Er zijn heel veel situaties die kunnen leiden tot een burn-out, maar achterliggend bij al die situaties zien we dat perfectionisme, geen nee kunnen zeggen, voor iedereen willen goed doen, dat dat meestal de voorkomende eigenschappen zijn waar dat mensen mee te maken hebben en die sneller leiden tot een burn-out. En achter die drie eigenschappen zitten heel wat overtuigingen, stemmetjes in ons hoofd die ons daartoe leiden.

 

Nu, ik zag gelukkig de subtitel, self-coaching tools staan. Er is dus ook een oplossing?

 

Absoluut. Het jammere is dat mensen niet weten dat dat er is. Ook medisch wordt er heel vaak alleen maar met medicatie gewerkt, terwijl we heel veel in ons hebben. Eigenlijk van nature, ons mechanisme heeft een systeem waarbij we enerzijds stress gaan creëren en dat is overleving, dat zorgt er voor dat we energie krijgen, dat ons hart sneller gaat slaan, dat onze hersenactiviteit naar omhoog gaat eigenlijk, ademhaling gaat vlugger, enzovoort. Daarnaast, als die stress weg is, dan gaan we vanzelf in een soort van ontspanning komen en gaat alles weer zijn balans herstellen. Nu wij kunnen dat stimuleren. Wij kunnen technieken en methodes leren om dat herstel te gaan bevorderen.

 

Kan je zo eens een voorbeeld geven van wat dat dan zou kunnen zijn zo een techniek?

 

Ja. Wij doen al jaren dat wij mensen begeleiden om te leren hun hersenfrequentie zelf te doen dalen. Wij leren die technieken aan, zittend, zodanig dat zij dat overal kunnen gaan toepassen. Zowel in het werk, in de auto, om het even wat. En we leren hen, op zich is dat niet zo eenvoudig uit te leggen in twee minuten tijd, maar we leren hen via mentale begeleiding om die hersenactiviteit te doen dalen. Om dus mentaal in een ander soort van toestand te komen. Meer ontspannen toestand. Je kan dat meten met elektroden met een EEG, en als die hersenactiviteit zeer hoog wordt, wat bij stress het geval is, dan spreekt men over een bètafrequentie. En dat heeft zijn typische kenmerken. Je gaat rapper vergeten. Bijvoorbeeld je zit in een vergadering, je gaat in een discussie en in die discussie haal je al uw argumenten aan en je vindt van jezelf, ik heb dat wel goed gedaan. Je verlaat die discussie, je stapt in je wagen en je rijdt ergens naartoe. Niet gejaagd, gewoon op je gemak. En na zo een tien, vijftien minuten dat je in de wagen zit, gaat er zo een film zich afspelen en je begint terug aan die vergadering te denken. En ineens besef je van, verdorie, ik had dit moeten zeggen, ik had dat moeten zeggen, ik had dat niet mogen zeggen, ik had dat op een andere manier moeten zeggen.

 

Vooral dat laatste ja.

 

Dus eigenlijk die dingen, dat betekent op zo een moment ben je eigenlijk in een lagere hersenactiviteit gekomen. Men noemt dat het alfaniveau. En dat kan je leren dat dat niet alleen in de auto gebeurt, toevallig als je wat ontspant, maar dat je dat in de vergadering kan behouden. Zodanig dat je niet in die hersenactiviteit naar omhoog vliegt en alleen maar een stukje van uw kennis meer kunt gebruiken.

 

Ik las dat jullie ook een app hebben, waar je dat soort informatie en tools in kan terugvinden. Kan je daar iets over vertellen?

 

Ja, het boek en de app vullen mekaar aan. Je kan uit het boek eigenlijk al zeer veel halen, omdat er heel veel technieken in beschreven staan. Maar net die zaken, zoals wat ik daarnet vertel, die hersenactiviteit doen dalen; dat is net een stukje dat moeilijker is om in een boek te gaan leren. Dat is zoals je zegt van, je leert zwemmen en je leest in een boek hoe je moet leren zwemmen. Dat is een beetje moeilijk.

 

De eerste keer dat je het water inspringt, gaat dat toch spannend worden.

 

Wel, met die hersenactiviteit is dat hetzelfde. Vandaar die app. Die heeft audio-instructies, waarbij het net iets gemakkelijker gaat om mensen te begeleiden in dat alfaniveau. En dan heeft het ook verschillende toepassingen die in het boek weer beschreven staan, maar die dan begeleid worden in de app. Zoals, je leer eigenlijk afschermen van stress van de omgeving of beter uw doelen gaan bereiken. Of uw automatismen, zoals perfectionisme, grenzen trekken, gaan aanpakken en dat te veranderen. Die overtuigingen te gaan veranderen. Dat zijn allemaal methodes die je kan leren aan de hand van het boek in combinatie met de app. En eigenlijk ook, wie dan verder wil, kan dan eventueel ook in een training dat verder gaan verdiepen.

 

OK, mensen die het boek willen kopen en met de app aan de slag willen, waar kunnen ze terecht?

 

Wel, voor het boek kan men terecht op onze eigen website www.prana.be, of op www.Bol.com. De app is via de App Store, via ITunes of via Android…

 

Ik ga het boek ook eens lezen. Ik vind het in ieder geval een interessant topic. Iris, dankjewel voor je komst naar de studio.

 

Met plezier.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief